La cinta polonesa Cold war, de Pawel Pawlikowsi, ha estat la gran triomfadora d'aquesta nit en acaparar els principals guardons de la 31 edició dels Premis de Cinema Europeu, entregats a Sevilla en una gala on s'ha reivindicat la unió d'Europa des de la cultura.

I és que moltes de les obres premiades són coproduccions entre diversos països europeus i són molts els guardonats que han posat de relleu la importància que gent de diferents països i múltiples sensibilitats puguin treballar juntes.

Pawel Paelikowsi ha pujat a l'escenari per recollir els premis a millor pel·lícula, millor director, guió i actriu, ja que la protagonista de Cold War, Joanna Kulig, no ha pogut recollir el seu en persona en ser a Hollywood i ho ha agraït a través d'un missatge que ha llegit el director de la cinta.

Per la seva part, l'italià Marcello Font ha rebut el premi al millor actor per Dogman, en una cerimònia en la qual l'actriu madrilenya Carmen Maura ha estat coronada com "la reina del cinema europeu".

Així l'ha denominat el president de l'Acadèmia Europea de Cinema Wim Wenders en lliurar-li el premi d'honor a la seva trajectòria, tot recordant com es van conèixer fa 30 anys en els inicis d'aquests premis i fent broma amb l'intercanvi de papers, en ser ell ara "un home a punt d'un atac de nervis", encara que la inversió no era tant evident, si tenim en compte les llàgrimes i l'emoció de Carmen Maura en pujar a l'escenari i parlar en un "spanglish" al més pur estil almodovarià.

"Mai no m'ha passat posar-me a plorar com una magdalena en una cerimònia", ha reconegut l'actriu, que ha compartit el premi amb Barbara Lennie -nominada com a millor actriu per Petra i a primera fila al costat d'ella- i "a totes les actrius que comencen", a les quals ha demanat de no obsessionar-se amb "el body", perquè, ha dit, "to be actress no hay que ser la más beautiful ni la más flaca".

carmen maura wim wenders Premios de l'Acadèmia del Cinema Europeu efe

Carmen Maura i Wim Wenders. Foto: Efe.

Ha estat un dels moments més divertits de la gala, celebrada al Teatro de la Maestranza de Sevilla, precedit per la introducció d'una de les conductores de la mateixa, Rossy de Palma, i l'actor espanyol Carlos Areces, que ha arrencat aplaudiments europeus amb la seva versió d'"I will survive".

Però també ha estat molt emotiu el premi a la contribució europea al cinema mundial atorgat a l'actor britànic Ralph Fiennes per l'espanyola Victoria Abril -vestida i pentinada de rosa-, que ha confessat el que va plorar amb El paciente inglés i com es va enamorar del protagonista de qui "totes ens enamorem".

En ple Brexit, Fiennes ha fet un discurs profundament europeista, destacant el seu sentiment europeu i trist per veure la desconnexió del seu país amb la UE, si bé ha apel·lat que "les nostres pel·lícules poden ser cançons que creuin fronteres i idiomes" i "finestres per veure'ns uns a d'altres".

No ha estat l'únic discurs en aquest sentit, ja que la directora d'EFA Board Agnieska Holland ha alertat que "la situació a Europa està canviant; el cinema i l'art són en perill i no hem de deixar que els nostres governants ens callin", en un moment de la gala en què s'ha recordat a creadors europeus empresonats i censurats.

També el director grec Costa-Gavras, premi honorífic, ha posat de relleu que "puguem estar aquí tots junts, de diferents països i diferents sensibilitats, i això ha de continuar".



La cinta belga Girl, del joveníssim Lukas Dhont ha rebut el premi al Descobriment europeu, que ha dedicat a "tots els joves europeus que estan buscant ser ells mateixos", com el protagonista de la seva cinta, que s'assegui noia i lluita per ser ballarina (l'actor Víctor Polster també era nominat).
La coproducció Another day of life (Espanya, Bèlgica, Polònia, Alemanya i Hongria), codirigida pel director basc Raúl de la Fuente, ha rebut el premi a la millor pel·lícula d'animació amb un treball que barreja imatges reals i animades sobre el Kapuscinski reporter a la guerra d'Angola.
El premi al millor documental ha estat per a Bergman- A year in life, de Jane Magnusson, coproducció suecoalemanya que recrea el productiu any de 1957 en la carrera d'Ingmar Bergman.

The years (Itàlia i França) s'ha imposat entre els 15 curts nominats en aquesta categoria i La mort de Stalin com a millor comèdia europea, l'equip de la qual ha dirigit des de l'escenari una divertida burla a Rússia per prohibir la cinta en aquest país, al·legant la seva falta de categoria artística, mentre el públic europeu ha elegit com a millor cinta Call me by your name.

La gala, amb un escenari a tall de cafè amb orquestra al fons i el flamenc del bailaor Andrés Marín i la cantaora Rocío Márquez com a toc espanyol, ha comptat amb la presència del ministre espanyol de Cultura José Guirao i actors locals com Emma Suárez, Fele Martínez, Fernando Tejero o Antonio Dechent.