Ha mort als 77 anys el director de cinema Bernardo Bertolucci, autor de pel·lícules com L'últim tango a París, Novecento, L'últim emperador o El conformista. Tot i que només va guanyar un Oscar, amb L'últim emperador, ha estat reconegut com un dels creadors més influents d'Itàlia.

En l'estela de Passolini i Sergio Leone

Tot i que Bertolucci de jove volia dedicar-se a la poesia, ben aviat es va decantar pel cinema, i va començar com a ajudant de direcció de Pier Paolo Passolini i com a col·laborador de Sergio Leone. Va obtenir el seu primer reconeixement públic amb El conformista, però realment la pel·lícula que el va fer popular va ser L'últim tango a París, una obra polèmica pel seu contingut sexual, amb Marlon Brando com a actor principal. Les seves pel·lícules, amb referències al sexe, les drogues i la violència, van generar prevenció, sobretot perquè els seus personatges eren persones del carrer, gens excepcionals, sovint emmarcades en escenaris molt quotidians. El 1975 tindria un altre gran èxit amb una gran pel·lícula marcada pel seu to esquerrà, Novecento, una reflexió sobre la història d'Itàlia amb Robert de Niro i Gerard Depardieu.

La fascinació oriental

Tot i que la majoria de les seves pel·lícules es desenvolupen en escenaris propers, té alguns films rodats en escenaris exòtics. El 1987 Bertolucci va estrenar El último emperador, sobre el nen que va ser el darrer emperador de la Xina, una pel·lícula amb què s'enduria el seu únic Oscar. Sis anys després rodaria un altre film de temàtica oriental, El petit Buda, un altre dels seus darrers èxits. En la seva pel·lícula El cielo protector, basada en una novel·la de Paul Bowles, portaria l'acció al Sàhara.

El darrer escàndol

Fa 2 anys Bertolucci va veure el seu prestigi enterbolit per un gran escàndol. Bertolucci havia confessat poc abans que en el rodatge de L'últim tango a París havia rodat una escena no consensuada amb la jove actriu Maria Schneider, de 19 anys... Va afirmar que per donar autenticitat a l'escena de la violació amb una barra de mantega va preferir no advertir a l'actriu, i que havia acordat com fer el rodatge amb l'actor Marlon Brando. Maria Schneider va quedar molt traumatitzada per aquest rodatge. Bertolucci va rebre nombroses crítiques pel seu comportament abusiu amb Schneider, que ell justificava per la necessitat de fer bon cinema.