El Festival de Cinema Independent de Barcelona porta quasi tres dècades apostant per un cinema compromès, reflexiu i innovador. L'Alternativa celebra aquest any la seva 29a edició amb la serenitat d'haver-se convertit en un cicle cinematogràfic indiscutible a casa nostra, unes jornades en les que es torna a confiar en l'estructura híbrida: projeccions i tallers presencials, una selecció de films disponibles a Filmin i altres activitats en streaming. Del 18 de novembre al 4 de desembre, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona serà la seva seu central, amb la programació repartida en altres sales habituals com la Zumzeig i el cinema Maldà, juntament amb la Filmoteca de Catalunya o el MACBA, i premiarà el talent en les seves tres seccions competitives a l'Alternativa Oficials: el nacional, els llargmetratges internacionals i els curtmetratges internacionals. Per altra banda, l'Alternativa Paral·leles presentarà homenatges, estrenes i obres de creadors emergents, mentre que l'Alternativa Hall proposa una programació gratuïta amb actuacions i debats. El programa sencer del festival es pot consultar en aquest enllaç.

La llengua catalana també serà protagonista d'aquesta edició gràcies a les sessions en català. Més d'una desena de llargmetratges audiovisuals podran consumir-se en versió original catalana o subtitulats en català, en una aposta crucial per posar en valor la llengua pròpia i internacionalitzar-la. Entre elles, destaca Suro, proposta primerenca de Mikel Gurrea i l'única que té el català com a idioma original. La pel·lícula també inaugurarà el festival el proper divendres. Sumant-hi el film de Gurrea, aquestes són les 11 pel·lícules que podran gaudir-se en català. 

1. Suro, de Mikel Gurrea

Alguns diuen que és la versió fosca d'Alcarràs. En el  seu primer llargmetratge, el director reflecteix els conflictes interns de tota una generació: una família jove intenta portar a la pràctica el seu ideal d’una vida rural justa, sostenible i tolerant, però res no acaba sent com esperaven. Els protagonistes són l'Iván i l’Elena (Pol López i Vicky Luengo), que hereten una casa al camp i una explotació de suro mentre esperen el seu primer fill. Divendres 18 de novembre, a les 19h. Teatre CCCB.

2. Materials fora del seu temps (Matter out of place), de Nikolaus Geyrhalter

El cineasta vienès segueix les petjades de les nostres deixalles i parla de la lluita interminable per aconseguir el control de les enormes quantitats de residus. Es tracta d'un documental que ofereix un punt de vista ideal per revelar la realitat dels escenaris retratats i de la lluita per salvaguardar el medi ambient. Dimarts 22 de novembre, a les 20.30h. Teatre CCCB.

3. Ges-2, de Nastia Korkia

El 2014 la Fundació V-A-C, propietat d’un dels oligarques russos més rics del món, va adquirir l’abandonada central elèctrica de Moscou GES-2 amb el propòsit de dotar d’energia cultural tota la ciutadania, i va encarregar el projecte a l’arquitecte Renzo Piano. Durant cinc anys, la directora va gaudir d’un accés privilegiat a operaris, constructors, supervisores del projecte i arquitectes, i n'ha sortit aquest documental. Diumenge 20 de novembre, a les 20.30h. Auditori CCCB.

4. Temps difícils. Cants per les cures (Armotonta Menoa - Hoivatyön Lauluja), de Susanna Helke

La privatització dels serveis públics, les retallades pressupostàries o la cura de la gent gran són problemes universals. Susana Helke explora l’estat del sistema públic d’assistència finlandès mitjançant el testimoni dels seus protagonistes, que podrien habitar a qualsevol altre lloc del món. Dijous 24 de novembre, a les 18h. Teatre CCCB.

5. Una vida com qualsevol altra (Une vie comme une autre), de Faustine Cros

Aquesta directora debuta en un documental que s’endinsa en la vida de la seva mare i acaba realitzant el relat d’una època en què la conciliació no existia i els somnis d’una dona que volia ser lliure acabarien naufragant després de la maternitat. De l’esfera privada a la política, amb l’ajuda inestimable d’aquelles cintes enregistrades pel seu pare, troba les respostes. L'autora serà present a la presentació del film a Barcelona. Dilluns 21 de novembre, a les 20.30h. Auditori CCCB.

alternativa 22 1

6. Cal comptar amb pèrdues (Mit verlust ist zu rechnen), de Ulrich Seidl

En Sepp Paur és un home vidu que viu un poblet austríac a tocar de la frontera txeca. Les reserves de menjar que va deixar la seva dona s’estan acabant i en Sepp s’ha de buscar una nova muller. En un poblet txec, la vídua Paula Hutterová té moltes coses a dir a les seves germanes. Parlen de la seva joventut, dels seus marits difunts, d’alcohol i de sexe. Des del seu costat de la frontera, en Sepp espia amb ànsia la Paula Hutterová amb els binocles. Dimecres 23 de novembre, a les 21h. Teatre CCCB. 

7. Una flor a la boca (Une fleur à la bouche), d'Éric Baudelaire

El film presenta un díptic: la primera part mostra el mercat de flors més gran del món com un documental observacional que veu en l’ésser humà una peça més de la seva maquinària, desconnectat de la natura que manipula dins del procés mecànic de la cadena de producció infinita. La segona part adapta una obra de Luigi Pirandello que reflexiona sobre el pas del temps i allò que ens queda pendent. Éric Baudelarie presentarà el film el 22 de novembre a les 20h a la Filmoteca, i la peça tornarà a la pantalla el dissabte 26 de novembre a les 20h, també a la Filmoteca.

8. Una altra primavera (Jos Jedno Prolecé), de Mladen Kovačević

La verola és la malaltia més mortífera de la història de la humanitat i l’únic virus mortal eradicat per l’ésser humà. La primavera de 1972 va arribar a Iugoslàvia, i al llarg d’un mes es va estendre abans de ser descoberta a Kosovo. El director es retroba amb aquest record en iniciar-se les transmissions de la covid-19 per fer-ne una cronologia. Dilluns 21 de novembre, a les 18.30h. Teatre CCCB. Presentat pel director.

9. Geografies de solitud (Geographies of solitude), de Jacquelyn Mills 

Zoe Lucas, naturalista i investigadora autodidacta, fa més de 40 anys que viu a l’illa de Sable, cuidant-la i documentant-la. És l’única habitant humana d’un ric ecosistema on conviuen cavalls salvatges, foques, aus i insectes, però també on arriben muntanyes de residus plàstics. La cineasta l'acompanya en les seves tasques més habituals. Diumenge 20 de novembre, a les 18h. Teatre CCCB.

10. Estiu del 91 (Poletje '91), de Žiga Virc

Un documental d’observació històrica que aporta una visió diferent del dia a dia dels habitants d’Eslovènia en la cruïlla de la seva història: la independència del seu país el 1991. Gràcies a una àmplia campanya de recopilació de material d’arxiu i de vídeo domèstic, Žiga Virc combina imatges de periodistes que van cobrir el conflicte per a cadenes de televisió amb pel·lícules casolanes i gravacions de camp. Dissabte 19 de novembre, a les 21.30h. Teatre CCCB. 

11. Un lloc a la terra (Место на земле), de Artur Aristakisian

Al Moscou de tombant de segle, que encara arrossega la decadència soviètica, sis parelles de rodamons es reuneixen en una comuna hippy al centre de la ciutat. La forta personalitat del líder (tan carismàtic com obsessionat amb la seva idea de l’amor i el sexe lliures), la persecució policial, la misèria imperant i les dificultat d’entesa entre ells fan de la comuna una utopia. Dijous 24 de novembre, a les 18h. Auditori CCCB.