La gegantina comunitat gamer mundial fa temps que té marcat a l'agenda el 27 de maig. Aquell dia surt a la venda el 007 First Light, un dels videojocs més esperats del 2026. I el hype no ha fet més que créixer a mesura que han anat sortint a la llum escenes i detalls del videojoc, fins al punt que alguns ja l'assenyalen com un dels favorits a guanyar el GOTY (Game of the Year). Paraules majors.

El que molts no saben és que aquest diamant en potència ha estat cuinat a Catalunya, a les oficines de Barcelona d'IO Interactive, l'estudi encarregat del projecte. "Sí, podríem dir que és un joc català. No l'hem fet sols, però moltes de les coses que han tingut impacte en el joc s'han fet a Barcelona", afirma Eduard López, director d'IO Interactive Barcelona i Principal Designer del 007 First Light. Estem davant d'un videojoc que donarà moltíssim a parlar, com ha pogut constatar ElNacional.cat, un dels mitjans que ha tingut la sort de poder veure in situ una partida en temps real del 007 First Light i de conversar amb dos dels seus desenvolupadors principals, el citat Eduard López i Cristina Vega, Executive Technical Producer del videojoc. I us podem garantir que les bones crítiques que es van acumulant van pel camí correcte. Estem davant d'una joia.

De Hitman a James Bond: borratxera visual i acció en estat pur

La primera pregunta, la que tot gamer es fa com a punt de partida, és: 'Quin tipus de joc és 007 First Light?'. "És una gran aventura cinematogràfica narrativa amb elements d'infiltració i acció trepidant", aclareix Eduard López. El videojoc és la preqüela del James Bond 007, les aventures d'un jove recluta que acabarà sent un agent espia de primer nivell. Bond, de només 26 anys, viatja per tot el món complint missions en les quals es combina tot l'imaginable i també detalls inimaginables en un joc d'acció d'espies, des de la infiltració fins al combat cos a cos, conducció de vehicles i ús d'armes, una autèntica borratxera visual amb un apartat sonor espectacular. Cal no oblidar que el tema principal del joc és obra de Lana Del Rey. Des de l'inici de la partida, la sensació és la d'estar veient i vivint una pel·lícula de James Bond, amb tocs d'Uncharted, Metal Gear Solid, Splinter Cell i, com no, de Hitman.

Perquè un dels principals problemes que va tenir IO Interactive va ser el d'allunyar-se sense allunyar-se de Hitman, el seu videojoc insígnia, un dels millors de la història en mecàniques d'infiltració. "Ha estat una mica crisi d'identitat. D'una banda, si fèiem un Hitman, tindríem un problema, però també el teníem si no fèiem un Hitman. Bond i Hitman no són la mateixa persona, ni es comporten igual. Volíem que el joc se sentís Bond, però aprofitant tot el nostre coneixement en jocs de sigil. És aquí on va sortir la part de l'espionatge, però també el combat i els moments socials. Hitman és molt binari, combat o sigil, mentre que aquí hi ha un munt de mecàniques que el fan molt entretingut", explica Cristina Vega. I clar, en tractar-se d'un James Bond jove, de només 26 anys, molts es pregunten a quin Bond s'assembla més: Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan o Daniel Craig? "Hem agafat una mica de cadascun. En el cos a cos hi ha molt de Craig. En els trets, més Brosman. En la lluita també pots veure a Connery... La gran pregunta que ens hem fet en tot moment és si era bondy o no era bondy, la clau de tot.

Un AAA amb clar accent català

Cal retrocedir 6 anys enrere per trobar l'origen del 007 First Light. IO Interactive, un estudi danès molt encasellat pel seu gran èxit, Hitman, volia expandir-se, crear altres videojocs d'impacte. I és aquí on apareix la figura d'Eduard López, que decideix liderar el naixement d'un estudi d'IO Interactive a Barcelona, amb el 007 First Light com a gran projecte inicial. "Naturalment, molta de la gent que es va contractar era d'aquí, encara que el nostre estudi es basa en el mèrit, per la qual cosa, si el millor animador és a Dinamarca, aquell apartat el farà ell", exposa Eduard López. 007 First Light, doncs, és un videojoc en el qual s'ha treballat a Dinamarca, Suècia, Anglaterra o Turquia, llocs on IO Interactive té estudis, encara que el nucli dur ha estat el de Barcelona, ciutat que, a poc a poc, s'està convertint en un puntal de la indústria dels videojocs.

"La indústria del videojoc va començar a Barcelona amb un grup d'estudis independents que volien fer videojocs tan guais com sigui possible. Després va arribar el Mobile i alguns estudis potents, com Ubisoft, van obrir seu. En la indústria del videojoc hi ha moltes sinergies i fem cultiu. Les empreses de fora veuen que Barcelona és un lloc atractiu i decideixen venir. Ara tenim universitats, estudis indies, estudis de jocs per a mòbils... i també estudis capaços de fer un Triple A", reflexiona Eduard López. I el gran AAA que s'acosta no és altre que el 007 First Light, un videojoc amb una pinta espectacular cuinat a Catalunya i que té llicència per arrasar amb tot.