“Tenir un missatge, saber comunicar-lo i ser optimista al respecte”. Aquesta frase és de Marian Rojas Estapé, psiquiatra i experta en lideratge, però és una definició que inspira a tots aquells que s’interessen per aquesta tema. És el cas de Miriam Ballesteros, que dedica part el seu temps a escriure articles i participar en conferències per Europa i els Estats Units sobre els tres grans eixos que l’ocupen actualment: el lideratge femení, el FinTech i el màrqueting.

El primer d’ells té una especial relació amb l’actualitat. En el passat mes d’abril, la revista Forbes publicava un article que assenyalava que la millor resposta al coronavirus havia tingut lloc en set països liderats per dones (Alemanya, Nova Zelanda, Taiwan, Noruega, Dinamarca, Islàndia i Finlàndia). “El lideratge femení potencia l’empatia, un atribut fonamental en temps de crisi”, apunta Ballesteros, que al mateix temps admet que també hi poden haver influït altres variables. No obstant això, considera que l’ideal és reunir una diversitat d’atributs catalogats com a masculins -“capacitat analítica, eficàcia econòmica i presa ràpida de decisions”- i com a femenins -“comunicació empàtica, pensar a llarg termini, pràctiques de cooperació amb l’equip”-.

A més, Ballesteros afegeix dos elements a la definició inicial de Rojas per explicar la seva concepció de lideratge: coherència i saber comunicar en temps de crisi. “No hi ha res que creï més desconnexió que tenir un cap que prediqui unes coses i que a la pràctica en digui unes altres. Si com a empleat veus que no hi ha coherència, et desanimes”, explica en relació amb el primer element. Sobre el segon, estretament vinculat a l’actualitat, recomana “intentar comunicar de forma freqüent la informació que sabem i fer-ho amb un missatge positiu, però molt realista”. El factor del lideratge, de fet, ha tingut una gran incidència en la resposta de les empreses a la crisi. “És el que ha marcat la diferència entre companyies on t’agradaria treballar i d’altres que tenen una gran part per millorar”, sosté Ballesteros, que assenyala que les que se’n surten millor són aquelles que “han posat l’empleat al punt de mira de la crisi” i les que han afavorit “la capacitat d’adaptació a un nou escenari” per veure’l com una oportunitat.

“És el que ha passat al sector delatecnologia financera (FinTech)”, reivindica Ballesteros. Un sector en el que està especialitzada i al que s’hi dedica desd’Strands, l’empresa on exerceix com a Directora de Màrqueting. “L’essència del FinTech és facilitar la transformació digital dels bancs a través de la innovació tecnològica”, defineix. Una transformació que és més oportuna que mai en un context marcat pel confinament: “Les indústries que no tenien la digitalització a l‘ADN han vist que tenien aquesta necessitat d’oferir millors serveis i d’aportar valor a l’usuari”.

Una altra de les claus per aportar valor a l’usuari és el màrqueting. Com a bona amant de les frases cèlebres, per Ballesteros és fonamental partir de la cita de l’empresari nord-americà Seth Godin: “No facis servir el màrqueting per solucionar problemes de la teva empresa: fes-lo servir per solucionar els problemes dels teus clients”. Des d’aquesta base, considera que el principal risc d’una empresa és desvincular el màrqueting de la qualitat del producte: “Si tu vols fer màrqueting però el teu producte no és bo, primer encarrega’t d’oferir alguna cosa que aporti valor”.

La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí