L'Organització Mundial de la Salut (OMS) i l'Organització Internacional del Treball (OIT) han demanat els governs que adoptin mesurades per protegir la salut dels treballadors que teletreballen, una situació que ha crescut enormement des que la pandèmia va irrompre en les nostres vides.

Segons un nou informe sobre el teletreball saludable i segur publicat pels dos organismes de les Nacions Unides existeixen beneficis i riscos en el teletreball. Entre els beneficis, es pot citar la millora de l'equilibri entre la vida laboral i la personal, la possibilitat d'un horari flexible i de realitzar activitat física, la reducció del trànsit de vehicles i del temps en desplaçaments, i la disminució de la contaminació atmosfèrica, la qual cosa pot millorar la salut física i mental i el benestar social.

Tanmateix, l'informe adverteix que, sense planificació, organització i assistència en salut i seguretat adequats, el teletreball pot tenir repercussions importants en la salut física i psicològica i el benestar social dels treballadors. Pot derivar en aïllament, esgotament, depressió, violència domèstica, lesions musculoesquelètiques i d'un altre tipus, fatiga ocular, augment del consum de tabac i alcohol, excés de temps asseguts davant d'una pantalla, i causen un augment nociu de pes.

Teclat

"La pandèmia ha donat lloc a l'aparició del teletreball i ha canviat efectivament la naturalesa de la feina de molts treballadors pràcticament de la nit al dia", assegura la Dra. Maria Neira, Directora del Departament de Medi Ambient, Canvi Climàtic i Salut, de l'OMS. "En els gairebé dos anys transcorreguts des de l'inici de la pandèmia, ha quedat molt clar que el teletreball pot aportar fàcilment beneficis per a la salut, però també pot tenir un efecte nefast. Cap a quin costat s'inclini la balança depèn totalment que els governs, els empresaris i els treballadors treballin junts, i que hi hagi serveis de salut laboral àgils i imaginatius, a fi de posar en marxa polítiques i pràctiques que beneficiïn tant els treballadors com a la feina."

Entre les mesures que han de posar en marxa els empresaris figuren vetllar perquè els treballadors rebin l'equip adequat per completar les tasques de feina; proporcionar la informació, les directrius i la formació pertinents per reduir l'efecte psicosocial i de salut emocional del teletreball; formar els directius en la gestió eficaç dels riscos, la gestió a distància i la promoció de la salut en el lloc de treball; i establir el "dret a la desconnexió" i dies de descans suficients. Segons l'informe, els serveis de salut laboral han d'estar capacitats per prestar assistència en salut ergonòmica, mental i psicosocial als qui treballen a distància, mitjançant tecnologies digitals de telesalut.

L'informe ofereix recomanacions pràctiques perquè l'organització del teletreball atengui les necessitats tant dels treballadors com de les organitzacions; entre elles, debatre i formular plans de treball individuals per al teletreball i aclarir les prioritats; ser clars respecte als terminis i als resultats previstos; acordar un sistema comú que anunciï la disponibilitat per treballar; i garantir que els directius i els companys respectin el sistema.