L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimecres els nous eixos verds dels carrers Almogàvers i Zamora, dins d’un ambiciós pla per implementar el ‘model superilla’ en diversos eixos del districte de Sant Martí. En concret, l’actuació a Almogàvers i Zamora permet guanyar un nou tram d’eix verd i una plaça nova al barri del Parc i la Llacuna del Poblenou, amb la renovació de 14.000 metres quadrats sota els criteris del pla Superilla Barcelona i dels eixos verds de la trama Cerdà, que inclou projectes als dos districtes que tenen aquest tipus d’urbanisme, l’Eixample i Sant Martí. Amb tot, aquesta nova actuació se situa just a la zona on s'aglutina l’oci nocturn del Poblenou, amb espais dins del mateix perímetre o als entorns com la sala de concerts Razzmatazz, discoteques com Merlin i Wolf o la megataverna L’Ovella Negra. Tot plegat pot generar un efecte crida a un dels problemes que reclamen una solució urgent, el dels botellons.

De fet, durant la presentació del nou eix verd, el regidor del districte de Sant Martí, David Escudé (PSC), no ha estat aliè a aquesta possible problemàtica i ha indicat, a preguntes dels mitjans, que la zona on s’ha fet aquesta actuació “és especialment important pel que fa a espais d’oci nocturn”, però ha indicat que l’ajuntament no “deixarà de millorar els carrers per tenir por a una situació de botelló”, sinó que, segons el regidor, “s’ha de treballar amb altres eines diferents, les del civisme i la seguretat”.

comparativa eje verde calle almogavers ajbcn

Comparativa del carrer Almogàvers abans i després de la intervenció / AjBCN

Malgrat que és força habitual que els botellons es concentrin en espais de vianants, com ara els habituals del passeig del Born o fins i tot els que se succeeixen al carrer del Consell de Cent tot aprofitant el carril guanyat als cotxes gràcies a l’urbanisme tàctic, el posicionament del consistori en el cas dels carrers Almogàvers i Zamora és insistir que no deixaran de “fer millores” encara que hi hagi aquest problema detectat i que, en tot cas, el que es farà serà “tenir molts més agents” sobre el terreny per evitar els botellons.

“Els veïns i veïnes s’apoderaran d’aquest espai”

Per la seva banda, la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz (Barcelona en Comú) ha apuntat que aquest tipus d’actuacions conformen el que serà “el nou model de ciutat” per mitjà d’una definició de “noves regles de joc, on el verd prengui més protagonisme”.

“Els veïns i veïnes s’apoderaran d’aquest espai”, ha afirmat Sanz, que ha detallat que els propers plans de l’ajuntament al districte de Sant Martí tenen com a objectiu que el 2030 “un de cada tres carrers de la trama Cerdà tinguin les característiques del nou aspecte d’Almogàvers i Zamora”, tant a Sant Martí com a l’Eixample.

Els futurs eixos verds de Sant Martí

Dins d’aquests plans d'implantació del model superilla, es preveuen aquestes actuacions des d’ara fins al 2023, precisament l’any en que acaba l'actual mandat i hi haurà noves eleccions municipals:

plan ejes verdes sant marti poblenou ajbcn

Eixos verds previstos a Sant Martí / AjBCN

-Eix Cristòbal de Moura: Aquest eix ja està executat entre els carrers de Fluvià i Provençals, i al gener s’iniciarà l’execució entre Maresme i Josep Pla. L’objectiu és que el carrer, que fins ara estava destinat a l’asfalt, esdevingui un parc d’uns 25 metres d’amplada al llarg de vuit illes entre Bac de Roda i Maresme, de manera que uneixi el Parc central del Poblenou amb el Parc del Besòs.

-Eix Puigcerdà: S’iniciaran les actuacions en aquest carrer, que uneix el carrer del Perú amb el carrer de Pallars, i s’inclourà també la pacificació del carrer de Veneçuela entre Maresme i Josep Pla.

-Eix Almogàvers: Als àmbits ja renovats Joan d’Àustria-Pamplona i Llacuna-Roc Boronat s’hi sumarà el que va del carrer de Roc Boronat a Badajoz.

-Eix Zamora: A més del tram acabat ara Almogàvers-Pere IV, s’actuarà perquè vagi també des de Pujades al carrer de Llull​.

-Eix Bolívia: El tram Selva de Mar-Fluvià ja està fet, i es faran actuacions entre el carrer del Maresme i el de Josep Pla.​

A més, la regeneració de tots aquests trams en aquest mandat suposaran el guany de quatre noves places a la trama Cerdà: la ja acabada entre Almogàvers i Zamora; una entre Puigcerdà i Veneçuela, una entre Puigcerdà i Bolívia i una altra entre Cristóbal de Moura i Puigcerdà. A més, la plaça tàctica que hi ha a Ciutat de Granada amb Almogàvers es consolidarà a obra estructural.

 

Imatge principal: La confluència entre els carrers Almogàvers i Zamora s'ha convertit en una plaça / AjBCN