Sobre el paper, l’urbanisme tàctic havia de ser una manera d’aconseguir de manera ràpida, efectiva i econòmica que la ciutadania guanyés més espai a la via pública en detriment, si era el cas, del vehicle privat. A partir d’aquest ideari i en plena eclosió de la pandèmia del coronavirus i les aconsellables mesures de distanciament social, l’Ajuntament de Barcelona va trobar el moment indicat per transformar una sèrie de carrers, alguns d’ells força cèntrics, com els de Girona, Consell de Cent i Rocafort, situats al districte de l’Eixample.

Ara bé, a banda dels problemes que generen aquestes actuacions, com ara la degradació de la pintura, la difícil convivència dels blocs de formigó amb el trànsit rodat i les queixes dels comerciants per les dificultats que tenen els clients per accedir als seus comerços, a poc a poc van apareixent nous usos que no tenen res a veure amb els inicialment previstos. Així, molts d’aquests carrils s’han convertit en improvisats carrils per a aparcar cotxes, o si més no, fer parades per càrrega i descàrrega. De fet, amb l’inici del curs escolar no és difícil comprovar com a les hores d’entrades i sortides s’aprofiten aquests espais pensats per als vianants com llocs on deixar i recollir els escolars.

 

Al carrer del Consell de Cent, el carril d’urbanisme tàctic, que va ser repintat la setmana passada, només uns dies després del de Girona, també de nit i amb problemes de sorolls, l’ús que se’n fa d’aquest espai tampoc té relació amb l’inicialment buscat, ja que s’ha convertit en alguns trams en escenari de botellons que s’allarguen fins a altes hores de la matinada.

Entre Aribau i Muntaner

Segons denuncien els veïns del tram comprès entre els carrers d’Aribau i Muntaner, zona on hi ha diversos bars, des que hi ha el carril d’urbanisme tàctic “ha crescut el nivell de gent i sorolls”, segons afirma a elNacional.cat una veïna de la zona.

De fet, els residents protesten pels alts nivells de “contaminació acústica”, molt superiors a les èpoques prepandèmia i que s’haurien vist incrementats precisament per aquest carril supletori per als vianants.  “Cada nit hi ha gent fins les dues o quarts de tres”, afirma, al temps que assenyala que els bancs de formigó animen a que la gent s’hi quedi encara més temps i, per tant, faci més soroll.

Un vídeo, enregistrat divendres passat, constata com en aquesta zona l’ús que es fa d’aquest nou espai per a vianants s’allunya completament de l’inicialment previst per l’Ajuntament de Barcelona.  

 

Imatge principal: El botelló de divendres passat al carril d'urbanisme tàctic del carrer del Consell de Cent / E.N.