El desplegament de la Zona de Baixes Emissions Rondes BCN (ZBE Rondes BCN) ha permès reduir 609.000 desplaçaments en vehicles més contaminants que comporta la reducció dels nivells de diòxid de nitrogen (NO2) a la ciutat. Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dilluns, aquestes són les principals conclusions que s’extreuen del primer informe d’implantació i seguiment d’aquesta mesura que va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 i que, a més, ha estat marcada per les restriccions derivades de la pandèmia de la covid-19 -en especial la reducció del trànsit durant el confinament- decretades en aquests dos anys d’implantació.

L’impacte previst el 2017, quan es va iniciar el desenvolupament de la mesura era una reducció de la concentració de NO2 d’entre 3,1 i 7,7 µg/m³. Amb dades de desembre de 2021, la reducció a l’Eixample, l’estació amb el trànsit més intens, va ser de 8'6 µg/m³ i en l'àmbit de tota la ciutat va ser de 4'3 µg/m³, que suposa una reducció de l’11% dels nivells de NO2. La millora de qualitat de l’aire, per tots els canvis ocorreguts a Barcelona, ha permès reduir al voltant de 125 morts anuals (el 0,8% de totes les morts) respecte als valors del 2017, el 5% dels nous casos d’asma infantil (110 casos anuals) i l’1% dels nous casos de càncer de pulmó (15 casos anuals).

En aquest sentit, Barcelona ha estat pionera, a l’Estat espanyol, a implementar una zona de baixes emissions fins i tot abans de l’aprovació de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, que va entrar en vigor el passat 22 de maig de 2021 i que té per objectiu assegurar el compliment de les obligacions i objectius assumits pels Estats en l'Acord de París, adoptat l'any 2015 per tal de garantir l'ús racional i solidari dels recursos i promoure l'adaptació als impactes del canvi climàtic. Amb aquesta nova llei, i entre moltes altres mesures, s’estableix l’obligatorietat que els municipis de més de 50.000 habitants, territoris insulars i municipis amb més de 20.000 habitants, a condició que estiguin en zones amb la qualitat de l’aire deficient, posin en funcionament una zona de baixes emissions ZBE l’any 2023.

Reducció progressiva de vehicles contaminants

El percentatge de vehicles més contaminants (sense etiqueta ambiental de la DGT) que circulen per la ciutat s’ha reduït progressivament amb la implementació de la ZBE Rondes BCN. Destaquen sobretot les baixades de turismes i furgonetes sense etiqueta en entrar en vigor el règim sancionador, el 15 de setembre de 2020 i l’1 d’abril de 2021, respectivament. El parc circulant de vehicles sense etiqueta, que inclou els vehicles que encara estan en moratòria o que ho van estar durant l’any passat, ha passat del 20% del 2017 al 3-4% amb dades de desembre de 2021.