Sota de la plaça Catalunya de Barcelona hi ha moltes instal·lacions i una de les més modernes és la sala de simulació de conducció de Metro, situada sota de les fonts bessones i on fins fa un temps hi havia una comissaria dels Mossos d’Esquadra. De fet, els vuit simuladors s’ubiquen on abans hi havia els calabossos policials. Aquesta instal·lació, estrenada el setembre del 2024, serà no només visitable, sinó que fins i tot els ciutadans que ho vulguin podran fer una prova de conducció. Tot plegat, tindrà lloc el darrer cap de setmana de juliol i emmarcat en la celebració del centenari del Metro.

Així ho ha explicat aquest divendres la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), a més de primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, en el marc d’una visita a aquestes instal·lacions, en les quals des de la seva inauguració ja s’han format més de 440 professionals i on “gràcies a aquest aprenentatge hem reduït un 10% les incidències derivades de la conducció”. “Obrirem el centre a la ciutadania perquè el pugui provar” ha dit Bonet, tenint en compte, això sí, que no es tracta d’una instal·lació lúdica, sinó una peça clau en la formació dels nous maquinistes de Metro.

Sala simuladors de conducció de metro / Foto: Carlos Baglietto
Foto: Carlos Baglietto
Sala simuladors de conducció de metro laia bonet / Foto: Carlos Baglietto
Foto: Carlos Baglietto

De fet, aquesta sala compta amb vuit cabines de simulació, tres de les quals corresponen a les sèries de trens 5000/6000 per a les línies L1, L3 i L5; 3 més per a les recentment incorporades sèries 7000 (L3) i 8000 (L1), i 2 més per a les sèries 3000 i 4000, en aquest cas pendents d’actualitzar, ja que es tracten de sèries de trens retirats i que han d’evolucionar per a fer simulacions de conducció de trens a les línies L4 i L2. En tots els casos es tracta de simuladors  integrals, que inclouen totes les característiques de les cabines reals, amb totes les pantalles i comandaments, i fan recorreguts pel mateix traçat que les línies reals. A més, les pràctiques inclouen situacions i incidències que poden passar en la conducció real, des d’avaries, falta de fluid elèctric i fins i tot casos de persones o animals a la via.

Visita i prova dels simuladors

TMB ha previst que l’últim cap de setmana de juliol, els dies 26 i 27, es facin jornades de portes obertes en aquesta sala de la plaça Catalunya, així com al Centre de control situat en instal·lacions de la Sagrera. Un dels al·licients serà, en el cas de la sala de simuladors, poder utilitzar-los i posar a prova la capacitat per conduir un tren del Metro de Barcelona. Sens dubte, una oportunitat única.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!