L’urbanisme tàctic, és a dir, les reurbanitzacions provisionals efectuades en diverses vies de Barcelona com a solució per donar més espai als vianants al preu de sostreure'l de l’espai destinat als vehicles privats no només no desapareixerà a curt termini de la ciutat, sinó que encara es fan noves intervencions, malgrat que es tracta d’unes accions controvertides que sovint han provocat queixes veïnals. En aquest sentit, al mateix temps que a l’Eixample s’han eliminat un seguit d’intervencions en els carrers que han començat ja les obres per convertir-se en Eixos Verds dins el projecte de Superilla Eixample, la pintura de colors s’ha traslladat al sector de la Gran Via entre els carrers Badajoz i Bilbao.

urbanisme tactic gran via fotos jordi palmer (2)
Un tram de la Gran Via ha estat pintat amb cercles de colors / Jordi Palmer

Així, mentre que als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell ha calgut eliminar les traces de l’urbanisme tàctic, que encara continuen vigents al carrer Pelai, en un altre punt de la ciutat, a l’espai alliberat de trànsit de la Gran Via amb l’obertura del Túnel de les Glòries viu just el camí contrari, nous espais per a vianants a còpia de pintar la calçada. De fet, des de fa uns dies que es pot veure operaris treballant en tot el sector de la Gran Via que dona davant el Centre Comercial Glòries, a l’espera d’una imminent inauguració.  

Els veïns no ho veuen clar

La intervenció tàctica, que té un cost d’uns 400.000 euros, arriba marcada per la provisionalitat. Tant és així que l’Ajuntament de Barcelona ja ha donat a conèixer el projecte de reurbanització definitiva, un futur passeig verd de 50 metres d’amplada amb força presència d’arbres, que oferiran zones d’ombra que s’intercalaran amb espais d’arbustos que delimitaran noves zones de joc i estada amb una configuració que preveu al costat muntanya -on hi ha habitatges- un carril que integri el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis, mentre que al costat mar -on hi ha el centre comercial- hi haurà vorera, carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit.

urbanisme tactic gran via fotos jordi palmer (1)
La intervenció abasta la zona de la Gran Via alliberada de trànsit per l'obertura del Túnel de Glòries / Jordi Palmer

De fet, és aquesta voluntat ja expressada per l’ajuntament de fer la urbanització definitiva a mitjà termini el que no convenç els veïns, que consideren innecessari aquest pas provisional i lamenten que ara es faci una despesa de gairebé mig milió d’euros quan en poc temps caldrà eliminar-lo per donar pas a la intervenció definitiva. Tal com va recollir elNacional.cat al març, els veïns consideren que no val la pena fer una intervenció d’urbanisme tàctic, tal com ha anunciat l’ajuntament: “No cal una intervenció tàctica, perquè serviria per a un any com a màxim”, ja que la intenció de l’ajuntament és començar les tasques definitives la primavera vinent. En tot cas, i contra tot pronòstic, l’urbanisme tàctic persisteix a Barcelona.