El projecte d’urbanització del tram de la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers Badajoz i Bilbao -és a dir, en l’àmbit del túnel de Glòries- que dissabte passat va donar a conèixer l’Ajuntament de Barcelona ha agradat als veïns de la zona, però no els acaba de convèncer el seu calendari, ja que fa mesos que exigeixen la transformació no quedi pendent per al pròxim mandat, que és just el que pretén el consistori. Cal recordar que els veïns ja van mobilitzar-se en el moment de l’obertura del túnel en sentit Besòs i a finals de novembre van manifestar-se per recordar al consistori que cal emprendre amb celeritat la urbanització de la zona.

Ara, tot i que continua pendent l’obertura del túnel en direcció Llobregat -sense data, però aparentment hauria de ser de manera imminent-, l’ajuntament ja ha donat a conèixer el projecte, que serà una extensió del parc de la Canòpia de la plaça de les Glòries, conformant un passeig verd de 30.000 m² que a més de pacificar tota la zona servirà per millorar la connexió dels barris del districte de Sant Martí situats a les dues bandes de la Gran Via. Amb tot, l’inici de les obres quedarà pendents per al proper mandat, just el motiu de queixa dels veïns, ja que la intenció del consistori és començar a redactar el projecte executiu amb l’objectiu de tenir-lo llest l'abril del 2023 i poder licitar les obres abans de la fi del mandat. 

A més, mentre no es comencin les obres definitives l’ajuntament vol fer-hi una “intervenció tàctica”, amb arbrat provisional i pintura sobre l’asfalt, un punt que els veïns no veuen gens clar. Tot i que els mateixos veïns han participat en la selecció del projecte guanyador, que ja consideren com una bona solució, el principal punt de fricció és el mateix que ha sigut sempre, el temor que les obres s’allarguin innecessàriament. De fet, acusen la segona tinent d’alcaldia, Janet Sanz i l’arquitecte en cap, Javier Matilla, d’allargar el tema “expressament o per negligència, però més aviat expressament”, segons apunta el representant veïnal Miquel Catasús.

“En la reurbanització no cal fer invents”

“Amb el túnel a sota i com a continuació de la plaça  de les Glòries, en la reurbanització de la Gran Via no cal fer invents”, apunta Catasús en declaracions a elNacional.cat, però lamenta que el 2019 ja es van planificar 25 milions d’euros que ara, “sembla que s’han destinat a un altre cantó”. De fet, acusen l’ajuntament de deixar passar el temps precisament per aquesta raó, que els diners s’han utilitzat per a altres coses i per això consideren que ara el consistori es conforma a arribar només fins a la licitació de les obres durant aquest mandat, sense avançar més.

“Fa un any ens deien que no hi havia temps per fer la inversió aquest mandat i era mentida, fa mig any ens deien el mateix i també era mentida i ara ens ho tornen a dir i comença a ser una mica veritat”, apunta Catasús, que considera que un cop sobre la taula el projecte, encara hi ha marge per accelerar les obres: “Creiem que es pot fer si políticament se li dona la prioritat que ha de tenir i es posen a treballar seriosament”. Per això, l’exigència dels veïns és “que comencin les obres aquest mandat, que ja comença a ser difícil, o si no, almenys que les adjudiquin, ja que ells diuen que liciten, però nosaltres volem que s’adjudiquin”, de manera que així es deixaria lligada l’obra, encara que hi hagi canvis al govern municipal després de les eleccions de maig del 2023.

Innecessària acció tàctica

Per això mateix, els veïns consideren que no val la pena fer una intervenció d’urbanisme tàctic, tal com ha anunciat l’ajuntament: “No cal una intervenció tàctica, perquè serviria per a un any com a màxim”. De fet, fins i tot en els plans de l’ajuntament, si la urbanització definitiva es comença a fer a partir de l’abril del 2023, l’acció tàctica, que segons Catasús, “no estaria feta fins a l’estiu”, i per tant, tindria una vida molt curta. “Som partidaris que no es faci”, apunta el portaveu, prou conscient que, a més, una intervenció tàctica seria una altra excusa per allargar encara més la urbanització definitiva.

En tot cas, sobre el paper el nou passeig verd serà una sensible millora per a la vida dels veïns d’aquest tram, ja que preveu que en tot el recorregut, de 50 metres d’amplada, el verd sigui el principal protagonista amb força presència d’arbres, que oferiran zones d’ombra que s’intercalaran amb espais d’arbustos que delimitaran noves zones de joc i estada. A més, es preveu una urbanització de plataforma única, amb una configuració que preveu al costat muntanya -on hi ha habitatges- un carril que integri el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis, mentre que al costat mar -on hi ha el centre comercial Glòries- hi haurà vorera, carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit.