L’urbanisme tàctic quedarà per sempre com un projecte de ciutat lligat a l’alcaldessa Ada Colau. La seva implementació a la ciutat va fer córrer rius de tinta i els seus detractors ja són un exèrcit. Ara bé, aquesta política de “pacificació” dels carrers de la ciutat també ha tingut els seus defensors, sobretot de col·lectius que se n’han beneficiat, com els usuaris de carrils bici. En canvi, els propietaris de motos han estat sempre un dels grups que més ha remat en contra d’aquesta manera de gestionar l’espai públic.
Un cop defenestrada Ada Colau, el nou alcalde, Jaume Collboni, es va atrevir a tocar el carrer de Pelai, que s’havia convertit en una mena d’icona de l’urbanisme tàctic colauista, a l'estil del tòtem intocable del carrer del Parlament. Va ser una de les seves primeres actuacions, amb la retirada del grafisme de la calçada i habilitar més espais d’aparcament. Barcelona en Comú va posar el crit al cel per l’atreviment del nou equip de govern, però l’actuació es va complir.
L’urbanisme tàctic ha estat criticat en repetides ocasions per tots els partits a l’oposició. Trias per Barcelona, sense anar més lluny, ha considerat que un dels perills que suposa aquesta model de gestió de l’espai és dificultar les tasques dels serveis d’emergència que han d’actuar a la ciutat.
El PP reclama una auditoria
Aquest diumenge el grup municipal del PP a Barcelona ha reclamat una auditoria sobre l’urbanisme tàctic per tal de determinar quins elements del mateix poden ser “perillosos”. Els populars creuen que alguns objectes instal·lats a la via com a part de l’urbanisme tàctic es poden convertir en un perill. Això sobretot és possible quan alguns d’aquests elements es malmeten i no són reparats. La calçada es converteix en un territori hostil, sobretot per als conductors de moto, que poden xocar o ensopegar amb peces d’aquests objectes que apareixen per sorpresa.
El president del PP a l'Ajuntament de Barcelona, Dani Sirera, ha demanat al consistori una auditoria de tots els elements "perillosos" de la calçada dels carrers de la ciutat, segons recull l’agència Europa Press. Ha avisat que "l'estètica dels elements instal·lats sota la denominació d’'urbanisme tàctic' fan que es transformin en peces perilloses per a tots els conductors, especialment per als motoristes i els ciclistes", informa el partit aquest dissabte en un comunicat.
"No pot ser que hi hagi caragols fixats a la carretera sense cap mena de protecció o coixins berlinesos trencats des de fa setmanes", ha criticat, i ha exigit que les denúncies ciutadanes per aquesta qüestió es resolguessin en 24 hores.