Primer extreballador de Metro de Barcelona en vida, a qui se li reconeix la incapacitat permanent a conseqüència de l’exposició a l’amiant. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha desestimat íntegrament els recursos interposats per les mútues de treball i Metro de Barcelona contra la sentència dictada pel jutjat Social 4 de Barcelona, el març de 2024 que, per primera vegada, declarava en situació d’incapacitat permanent total derivada d’exposició a l’amiant en l’àmbit professional a un treballador del suburbà, Rafael Rubio. Rubio va treballar com a mecànic torner durant més de 40 anys als tallers de Vilapicina i actualment està jubilat.  El TSJC ja va confirmar la primera mort per amiant d'un extreballador de Metro de Barcelona, el maig de 2023.

El Col·lectiu Ronda, que ha exercit la representació jurídica del treballador en aquest procediment, ha comunicat la sentència aquest dimecres, i ha indicat que actualment es troba en procés de resolució la demanda interposada per Rubio contra Ferrocarril Metropolità de Barcelona SA, a la qual reclama 180.000 euros pels danys i perjudicis derivats de les patologies que sofreix per l'exposició a l'amiant. Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han assegurat a Europa Press que "respecten la decisió judicial" del TSJC, i afegeixen que presentaran recurs davant el Tribunal Suprem

Exposició crònica

En la sentència, el TSJC reconeix que l’origen de l’asbestosi amb plaques pleurals i enfisema pulmonar, diagnosticada des de 2013, que afecta Rafael Rubio, és conseqüència de l' "exposició crònica a l'amiant en el seu treball al Metro". En aquest sentit, la resolució recorda que malgrat que Metro de Barcelona ha negat en reiterades ocasions la presència d’asbest a les seves instal·lacions, Inspecció de Treball ha establert de forma inequívoca que una avaluació de l'any 1988 va detectar la presència d'amiant als tallers de Vilapicina i, posteriorment, una avaluació higiènica de 1990 va determinar la presència d'amiant a l'aire provinent del desgast de les antigues sabates de fre i de la ventilació exterior. 

 

El  tribunal català també assenyala que entre els anys 2001 i 2003 es va procedir a la substitució de determinats components elèctrics dels combois que contenien aquest material i des de 2018, es va implementar un pla d'intervenció per eliminar l'amiant en estructures i es va intensificar el programa de vigilància de la salut. El TSJC manifesta que hi ha "abundants fets provats" que avalen l’existència d’un vincle causal entre la patologia soferta i la presència d’amiant als combois i les instal·lacions de Metro de Barcelona.

Rafael Rubio ha comparegut en roda de premsa aquest dimecres, acompanyat de representants del sindicat CGT a Metro de Barcelona i Àlex Tisminetzky, advocat de Col·lectiu Ronda que exerceix la representació jurídica en aquest procediment.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!