Entre els perllongaments de la xarxa de Metro previstos al Pla Director d’Infraestructures (PDI) corresponent al període 2021-2030 figura el perllongament de l’L4 entre l’estació de la Pau i la de la Sagrera, amb dues estacions intermèdies, Santander al carrer del mateix nom i Sagrera-TAV. Tot i que segons l’esmentat PDI es preveia que aquest perllongament estés operatiu a partir del 2024, el fet és que encara no hi ha cap calendari sobre la taula, però serà molt més enllà de l’any vinent, i almenys pel que fa a l’estació de Sagrera-TAV, tot sembla indicar que podria obrir en paral·lel a la futura estació intermodal, que tampoc té data d’acabament fixada.

Amb tot, aquest dijous s’ha donat a conèixer un tímid avanç, ja que el Departament de Territori ha sotmès a informació pública els estudis d’un tram d’aquesta actuació a l’L4. Cal tenir en compte, a més, que el perllongament està executat en una bona part, que tindrà quasi tres quilòmetres de longitud i inclourà tres estacions, dues de les quals d’enllaç, amb una inversió prevista total de 375 milions d’euros. De moment però, sobre la taula hi ha només l’inici del procés d’informació pública, la qual cosa vol dir que encara es trigarà a tenir l’obra enllestida i en servei.

43.000 usuaris més al dia

Això sí, Territori preveu que aquest perllongament de l’L4 capti una demanda de més de 43.000 usuaris al dia i més de 15 milions de viatgers a l’any. A més, es calcula que la nova infraestructura permetrà estalviar 3.860 hores en dia feiner i 1.000 tones d’emissions de CO₂ anuals. Cal recordar que el nou perllongament, a més de l’estació de Santander, comptarà amb dues noves estacions d’enllaç. Sagrera-TAV, on enllaçarà amb la futura estació ferroviària intermodal, l’estació d’autobusos que s’ubicarà al mateix espai i les línies L9 i L10 del Metro. Pel que fa a l’altra estació, la de la Sagrera -amb un evident risc de confusió de noms-, enllaçarà amb l’estació de Rodalies Sagrera-Meridiana i amb les línies de Metro L1, L5, L9 i L10. 

la pau la sagrera metro pdi
El perllongament enllaçaria l'estació de la Pau amb la de la Sagrera / Foto: PDI

Actualment, l’L4 té una longitud de 16,5 km i compta amb 22 estacions; des de la parada de Trinitat Nova, al districte de Nou Barris; fins a arribar a l’estació de la Pau al districte de Sant Martí, tot creuant Horta-Guinardó, Gràcia, l’Eixample i Ciutat Vella. En el seu recorregut, té correspondència amb diverses línies de metro, la xarxa de Rodalies de Catalunya i els serveis de tramvia i autobús. El perllongament fins a la Sagrera amb un nou tram de quasi tres quilòmetres, permetrà augmentar significativament la connectivitat i la robustesa del sistema de transport públic, ja que facilitarà la connectivitat amb importants línies ferroviàries, a més d’ampliar la cobertura del servei de metro en àmbits de caràcter residencial, industrial, comercial i de serveis.

En concret, els estudis que se sotmeten a informació pública preveuen una inversió de prop de 130 milions d’euros i abasten un àmbit d’1,3 km que va des de l’actual cua de maniobres de la Pau fins al macropou situat entre els carrers del Camp del Ferro i Bonaventura Gispert, al barri de la Sagrera. En aquest àmbit, es preveu l’execució d’un nou túnel excavat a cel obert entre pantalles, d’uns 320 metres de longitud, la nova estació de Santander i diverses actuacions en els dos trams de túnel ja existents. La nova estació disposarà d’andanes laterals i comptarà amb un vestíbul únic amb accés des del carrer de Santander. Bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l’L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l’L9/L10 nord. D’altra banda, també està executada el 100% de l’obra civil de les estacions de la Sagrera – TAV i de la Sagrera. 

El perllongament de les L1 i L3, pendent

Paral·lelament, Territori està treballant, entre altres, en els projectes i estudis dels perllongaments de les línies 1 (Fondo-Lloreda Sant Crist) i 3 (Zona Universitària-Esplugues) de metro i de l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda dels intercanviadors pendents per a completar la xarxa. També estan en marxa les obres del tram central de l’L9/L10.