L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, és el protagonista d’una nova polèmica lingüística per l’ús del castellà que va fer en la recepció que va tenir lloc dilluns a l’Ajuntament de Barcelona als quinze joves que han completat els estudis universitaris gràcies al programa Prometeus, impulsat pel Pla de Barris amb la col·laboració de Barcelona Ciència i Universitats i que, segons el mateix consistori, té com a objectiu garantir la igualtat d’oportunitats pels estudiants “dels instituts públics dels barris amb un índex d’universitaris inferior a la mitjana de ciutat”, de tal manera que “puguin accedir a la universitat i cursar estudis superiors amb èxit, independentment dels condicionants econòmics i socials”.

En aquest sentit, Plataforma per la Llengua ha trobat “paradoxal” que l’alcalde s’hi hagi adreçat en castellà als estudiants, tal com es veu en un vídeo difós per la ONG del català, ja que, segons aquesta entitat, “que Jaume Collboni s’adreci en castellà a estudiants que parlen en català i que lluiten contra la segregació és, paradoxalment, segregar-los”. De fet, al mateix vídeo es veu com una de les estudiants s'expressa en català mentre que l’alcalde ho fa en castellà, i per això Plataforma per la Llengua indica que “incloure’ls a la comunitat lingüística catalana no és només igualitari, sinó que és dotar-los de més eines per al futur!” La crítica de Plataforma per la Llengua ha provocat una cadena de retrets a Collboni a les xarxes socials.

300 estudiants Prometeus

Des que va arrencar, l’any 2016, aquest programa ha acompanyat un total de 300 estudiants dels quals 220 són universitaris i 80 estan en transició, fent formació de grau superior com a pas previ per entrar a la universitat. El programa Prometeus ofereix una xarxa d’orientació, suport i acompanyament perquè aquests joves tinguin les mateixes oportunitats per accedir a la universitat que la mitjana de la població, amb la complicitat de centres educatius i universitats. Durant el 2023 s’ha graduat la tercera promoció d’universitaris i universitàries Prometeus. Són 15 estudiants que van entrar al programa quan encara eren alumnes de secundària, i que el curs passat van completar el grau universitari.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!