L’Ajuntament de Barcelona vol reconvertir els aparcaments de la ciutat, tant els públics com els privats, per dotar-los de noves funcionalitats que vagin més enllà de la seva funció tradicional d’emmagatzemar cotxes. Amb aquest objectiu, el govern municipal ha presentat aquest dimarts el Pla especial urbanístic de noves activitats en els aparcaments de la ciutat de Barcelona, que aprovarà inicialment la Comissió de Govern i que inclou la possibilitat que els aparcaments puguin destinar una part del seu espai a activitats complementàries, entre les quals s’inclouen la ubicació de consignes de distribució de mercaderies (també anomenades lockers) o caixers automàtics, entre d’altres.

Segons la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, el propòsit és "passar dels magatzems de cotxes del segle XX a aparcaments del segle XXI que recullin noves formes de distribució", i el pla compta amb l’aval del Gremi de Garatges, fins al punt que el seu president, Xavier Ferrer, l’ha titllat com "una bona notícia per al sector". De fet, la intenció del govern municipal és alliberar zones de superfície i espai públic enviant als soterranis algunes activitats que cada dia són més freqüents, especialment en l’àmbit de la distribució de mercaderies, o de facilitar-ne d’altres que cada cop són més necessàries, com la instal·lació de caixers automàtics.

Quines són aquestes noves activitats?

La principal activitat prevista en aquest nou pla és la d’aprofitar els aparcaments com a centres de distribució urbana de mercaderies, habilitant espais d’emmagatzematge que funcionin com a microplataformes de distribució de mercaderies i com a minimolls de càrrega i descàrrega, sempre segons les possibilitats de cada aparcament. Una altra opció és la instal·lació de consignes intel·ligents que permetin la recollida i lliurament de mercaderies a l’usuari final, sobretot provinents del comerç electrònic. Addicionalment, també es podran instal·lar consignes refrigerades, per a la recollida d’aliments refrigerats i congelats. També es preveu que es destini espai d’aparcament a estacions d’intercanvi i recàrrega de bateries per a motos, cotxes i altres vehicles similars.

Altres activitats que es preveu permetre dins dels aparcaments seran la instal·lació de caixers automàtics i màquines expenedores (o de vending) de productes diversos, com ara begudes, sòlids alimentaris o elements de telefonia. Finalment, també es preveu que els aparcaments puguin incloure elements d’instal·lació de serveis, com ara armariets de semàfors o d’enllumenat públic que actualment ocupen espais a la via pública. Segons la regidora de mobilitat, Laia Bonet, cal recordar que fins ara algunes d’aquestes instal·lacions, com les màquines expenedores, “s’instal·laven en un racó de l’aparcament, i ara es podran posar en espais que fins ara eren places d’aparcament”.

Quins requisits han de complir els aparcaments?

Aquestes mesures estan pensades per als aparcaments de rotació, tant públics com privats, és a dir, aquells on hi ha places que no estan reservades per a abonats i on qualsevol usuari de vehicle privat en pot fer ús per un temps limitat. A més, els aparcaments no podran dedicar més de 10 places d’aparcament a aquests nous usos i sempre hauran de garantir un mínim de 40 places de rotació. Finalment, les noves activitats només es podran desenvolupar en places situades a la planta -1. Aquests condicionants suposaran que hi haurà restriccions per als vehicles de mercaderies massa grans i que s’haurà d’habilitar l’accés al públic, independentment del fet que hi aparqui el cotxe o no.