El tronc central de les línies L9/10 del Metro de Barcelona és una de les grans infraestructures en construcció a la capital de Catalunya i, segons paraules del president Pere Aragonès, “una estructura clau tant per a Barcelona com per a l’àrea metropolitana”. Després de la nova embranzida constructiva iniciada l’abril del 2022, es treballa a bon ritme amb l’horitzó de la posada en servei a finals de dècada, amb una data probable de finalització total fixada el 2029, tot i que es preveuen inauguracions esglaonades, entre els quals s’inclourien les estacions de Sarrià i Mandri, un dels espais on hi ha més activitat en aquest moment, que podrien entrar en servei el 2027.  

VISITA OBRES L9 SARRIÀ PERE ARAGONÈS ESTER CAPELLA / Foto: Montse Giralt
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, acompanyat de la consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat aquest divendres l'evolució de les obres de l'estació de Sarrià de l'L9/10 / Foto: Montse Giralt

Aquest divendres al matí, el mateix Pere Aragonès, acompanyat de la consellera de Territori, Ester Capella en una visita d’obres a la futura estació de Sarrià —que tindrà enllaç amb l’estació homònima dels FGC— s’ha referit a aquesta línia com “l’obra civil més important a Catalunya dels últims 20 anys”, un títol que, en tot cas, es podria disputar amb les obres de l’entorn ferroviari de la Sagrera. Sigui com sigui, i amb l’horitzó encara de més de cinc anys d’obres, aquest és l’estat actual de les L9 i L10, el que queda pendent i en quin estat estan les obres actuals.

Què està enllestit?

Quant a la part en servei de les línies 9 i 10, totes dues tenen en funcionament els ramals nord i sud. Pel que fa a la banda nord o Besòs, ja hi ha 12 estacions en servei entre La Sagrera i Can Zam (L9) i Gorg (L10), que conformen en total 11 quilòmetres de línies de Metro i que traslladen 10 milions de persones l’any.  En l’altre extrem de la metròpoli, el costat Sud o Llobregat comprèn 23 estacions entre Zona Universitària i Aeroport T1 (L9) i entre Collblanc i Zal/Riu Vell (L10), que fan 27 quilòmetres i donen servei a 12 milions d’usuaris anuals. En total, doncs, l’ús actual de les dues línies és de 23 milions de persones l’any. 

Què queda per fer?

Amb 35 estacions en servei actualment, encara en queden 15 per obrir, algunes de les quals en els trams ja en funcionament, com Sagrera - TAV o Camp Nou entre d’altres, però la majoria són al tronc central que ha d’unir les estacions de Zona Universitària i La Sagrera passant per les futures estacions de Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, El Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó | Hospital de Sant Pau i Maragall. En concret queden doncs 15 estacions pendents i un túnel d’uns 9 quilòmetres, dels quals hi ha construïts 6,4 quilòmetres i pendents 3 km. A més, també està pendent un viaducte d’1,1 km per fer arribar l’L10 fins a l’estació de Polígon Pratenc. 

En quin estat estan les obres?

Les obres en el tronc central inclouen encara un important tram pendent de perforar entre les estacions de Sarrià i Lesseps, mentre que la resta de trams, Zona Universitària - Sarrià, per una banda, i Lesseps - La Sagrera per l’altra, ja estan perforats, amb alguns trams construïts amb llosa intermèdia en els dos extrems. A més, actualment es treballa en les perforacions dels pous de les estacions de Sarrià i Mandri. Els pous permeten baixar a una profunditat de fins a 75 metres on es connecta amb el túnel del metro pròpiament dit. En el cas de Sarrià, amb un pou de 72,5 metres, s’han excavat ja 38,4 metres i queden pendents 34,1 m. A Mandri, el pou tindrà una profunditat de 75 metres, dels quals s’han excavat 69,5 metres i queden pendents 5,5 m.

VISITA OBRES L9 SARRIÀ PERE ARAGONÈS ESTER CAPELLA / Foto: Montse Giralt
La finalització del tronc central de l'L9/10 suposarà passar dels 23 milions d'usuaris anuals a 113, multiplicant per cinc l'ús actual / Foto: Montse Giralt

Com quedarà un cop completada tota l’obra?

Quan les dues línies estiguin completament acabades a finals de dècada, el resultat serà un complex ferroviari de 48 quilòmetres de longitud, amb 50 estacions i 17 intercanviadors, dels quals l’L9 suposarà 38 km i 37 estacions i l’L10, 26 km i 31 estacions. Totes dues línies tenen un tram comú, entre Can Tries | Gornal i Bon Pastor, de 16 km. Ara bé, la finalització del tronc central suposarà també un salt en la demanda que absorbiren aquestes línies, passant dels 23 milions d’usuaris anuals a 113, és a dir, es preveu multiplicar per cinc l’ús, amb un impacte previst en xifres com 8.130 vehicles eliminats de la xarxa; la reducció de 21 milions de quilòmetres recorreguts per vehicles a l’any; l’estalvi de 8,3 milions d’hores anuals, i l’estalvi de 5.100 tones de CO₂ anuals. 

(Imatge principal: El pou de l'estació de Sarrià, del qual s'han excavat ja 38,4 metres / Foto: Montse Giralt)