Tot i que ja queden pocs mesos per a les eleccions municipals, la maquinària de l’Ajuntament de Barcelona no s’atura i la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment els projectes executius de la reurbanització de l’avinguda Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig i del segon tram de la Via Laietana, entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom, malgrat que seran projectes que, en tot cas, s’executaran ja en el proper mandat i seran gestionats pel govern municipal que sorgeixi de les eleccions del maig. En el cas de la Meridiana, es preveuen dos espais singulars, amb un passeig central per a vianants en un tram i un node d’intermodalitat per als busos interurbans.

En concret i pel que fa a la Meridiana, actualment s’estan executant les obres entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II, que es preveu que estiguin enllestides l’estiu vinent. En paral·lel, s’ha aprovat inicialment el projecte executiu corresponent a l’àmbit que ve just a continuació, des de Felip II fins a Fabra i Puig. Ha tirat endavant amb els vots a favor del govern municipal i ERC i les abstencions de Junts per Catalunya i Cs. En coherència amb la resta d’avinguda renovada, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, les voreres s’ampliaran i hi haurà més arbrat i parterres.

Dos àmbits singulars a la Meridiana

Amb tot, en aquest tram hi haurà dos àmbits amb característiques diferents: l’eix de transversalitat de la Sagrera i el node d’intermodalitat de la Sagrera. El primer d’aquests dos àmbits abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que es crearà a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants, i el carril bici se situarà a banda a banda i serà unidireccional. A més, es milloraran els jardins de Pilar López de Ayala, on els jocs infantils passaran a ser accessibles, i també l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs, amb més vegetació i espais verds de qualitat a tots dos espais. En aquest àmbit es faran dos passos de vianants nous, i en total n’hi passaran a haver quatre.

Pel que fa al segon àmbit, entre els carrers de Felip II i Garcilaso es crearà un espai d’intermodalitat per millorar la connexió amb transport públic de la zona. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i interurbans que coincideixen també amb el carril bici situat a voreres, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. A més, per augmentar la connectivitat i facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat es crearà un pas de vianants al carrer d’Honduras, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15. El pressupost per al projecte Felip II-Fabra i Puig està valorat en uns 25 milions d’euros. 

Tram mar de la Via Laietana

Pel que fa al tram mar de la Via Laietana, el projecte executiu de reurbanització de la Via Laietana entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom s’ha aprovat inicialment amb els vots a favor del govern municipal i ERC. Està valorat en un import de 12,5 milions d’euros (IVA inclòs) i inclou la segona fase d’obres per reformar aquesta via, de manera que permetrà abordar la urbanització del tram final del carrer. El projecte segueix amb el model de les obres que ja estan actualment en execució. La transformació de la Via Laietana busca fer d’aquest carrer un lloc còmode per passejar-hi i comprar-hi, que millori la connexió entre els barris del Gòtic i els de Sant Pere i Santa Caterina i la Ribera, donant un espai predominant per al vianant, el transport públic i la bicicleta.

En aquest sentit, la intervenció global a tota la via inclou l’ampliació de les voreres fins als 4,05 metres al llarg de tot el carrer i implica la reducció dels tres carrils de cotxe que hi havia abans de la pandèmia a un sol carril de baixada, el manteniment de dos carrils de bus (un de baixada compartit amb bici, i un de pujada) i la inclusió d’un carril bici segregat de pujada. El projecte del nou tram preveu reubicar i incrementar l'amplada dels passos de vianants i renovar l'enllumenat en façanes. Aquest tram incorpora dos espais singulars: la plaça de l’Àngel i el conjunt que formen la plaça Idrissa Diallo i la de Correus. La primera es reurbanitzarà per a deixar-la tota al mateix nivell, incrementar l’arbrat, incorporar nou enllumenat i recol·locar i ampliar els passos de vianants. 

Pel que fa al segon espai, es connectaran les places d’Idrissa Diallo i de Correus amb un pas de vianants més ample i central; també s’incorporarà un nou pas de vianants que connectarà amb la Barceloneta a través del carrer Llauder; es pacificaran els carrers Consolat de Mar, Fusteria i Àngel Baixeras; s'incorporarà nou enllumenat i s’augmentarà la vegetació amb més arbustiu i arbrat, alhora que es generaran nous espais d’estada. Tots dos espais singulars es reurbanitzaran amb pedra natural (granit o sorrenca) per potenciar l’horitzontalitat entre els barris que fins ara la Via Laietana separava. D’aquesta manera, es vol donar un caràcter singular, de connexió i de fita a les places com a extensió de la trama de Ciutat Vella. Les voreres, per altra banda, seran de panot, com a extensió dels carrers de l’Eixample.

Està previst que les obres de la segona fase s’iniciïn una vegada hagin finalitzat els treballs del tram comprès entre la plaça Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura, amb acabament previst per al primer semestre d’aquest any. Cal recordar que actualment, en sentit muntanya, la circulació de vehicles ja està restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis, que arriba fins a l’avinguda Francesc Cambó-plaça d’Antoni Maura. La circulació de vehicles entre l’avinguda Francesc Cambó-plaça d’Antoni Maura i la plaça d’Urquinaona està tallada. En sentit mar hi ha un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat.