Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha iniciat una nova prova pilot amb l'objectiu de rebaixar la temperatura a les andanes i millorar el confort tèrmic del passatge durant l'estada d'espera a les andanes. La primera estació de la xarxa de Metro de Barcelona que ja gaudeix d'aquest nou sistema de refrigeració és la de Plaça de Sants de la Línia 5, i en els pròxims dies s'hi sumarà també l'estació de Catalunya de la Línia 1. Un cop completades les dues instal·lacions d'aquesta prova pilot, els tècnics analitzaran l'experiència dels usuaris i es faran els estudis necessaris per determinar a quines estacions de la xarxa es podria extrapolar aquest sistema.
El nou sistema que preveu la instal·lació de tubs de refrigeració d'aire ideats per l’empresa especialitzada en solucions de difusió d’aire mitjançant conductes tèxtils FabricAir, consisteix en dues unitats de tractament d’aire situades als extrems de les andanes amb un filtratge d’aire i dos ventiladors cadascuna. Aquestes màquines, amb 5.500 metres cúbics de capacitat, impulsen l’aire cap a un tub central que recorre l’andana de banda a banda i expulsa l’aire per uns forats situats de manera uniforme. D’aquesta manera, el passatge que espera a les andanes rep l’aire en moviment i percep una millora del confort tèrmic.
La calor a les andanes: un problema que ve de lluny
L'any 2019, Transports Metropolitans de Barcelona va implementar un sistema digital de gestió intel·ligent anomenat RESPIRA® a totes les línies convencionals de la xarxa de metro. Aquesta plataforma d'intel·ligència artificial analitza diferents paràmetres de l'estació com la humitat i la qualitat de l'aire, aplica un determinat funcionament dels sistemes de ventilació segons les necessitats de l'espai. Va ser un sistema que va tenir un paper clau durant la pandèmia de la Covid-19, on es va configurar per maximitzar la renovació d'aire a totes les estacions de metro i així reduir el risc de contagi.
L'agost de 2024, fa tot just un any, TMB va dur a terme una altra prova pilot per reduir les temperatures a les andanes i millorar el confort tèrmic dels passatgers. En aquest cas va ser la instal·lació de 12 ventiladors de sostre, 6 per andana, a l'estació d'Hospital Clínic de l'L5, que van tenir un cost de 60.000 euros, 5.000 per cada ventilador.
Segons estudis, les andanes del Metro de Barcelona són un dels llocs on pot arribar a fer més calor durant els mesos d'estiu, arribant a superar els 35 graus en el cas de l'estació de Catalunya.