Sis milions d'euros. Aquests són els diners que s'ha gastat TMB en netejar pintades dels trens que conformen el servei de metro. Ho ha explicat Laia Bonet, presidenta de TMB i regidora de l'Ajuntament de Barcelona en una visita a la zona de rentada de pintades a l'estació d'Hospital de Bellvitge, a un dels extrems de la Línia 1 del servei, que, amb l'L4, és la més afectada per aquests actes vandàlics. El 2021 es va posar en marxa un pla antigrafitis i, des de llavors, s'ha reduït un 80% la superfície malmesa, però la regidora ha reconegut que les pintades són encara un maldecap, pel cost que suposa netejar-les i també per les afectacions en el servei, ja que els trens s'han de retirar per fer-los net. “Netejar un tren sencer pot deixar-lo fora de servei una jornada i això no ens ho podem permetre”, ha assenyalat Bonet davant els periodistes.
El 2024, es van veure afectats 350 trens (enguany, de moment, 220) pràcticament un cada dia, i els vandalitzats no poden circulen. Per eliminar un metre quadrat de pintades, són necessaris 20 minuts de feina i, per tant, un tren que ha estat vandalitzat sencer, desapareix durant tot un dia. “No estem parlant de bromes ni de bretolades, estem parlant realment d'una afectació en el dia a dia de centenars de milers de persones”, ha etzibat la presidenta de TMB. Tot i aquestes despeses, també hi ha dades positives d'ençà que es va posar en marxa el pla el 2021, ja que si el 2020 es van vandalitzar 50.000 metres quadrats, aquest 2025, quan falten un mes perquè acabi l'any, la xifra es troba per sota dels 10.000 metres quadrats. Bonet també ha explicat que les intrusions de grafiters l’any passat van provocar aturades de circulació al metro que sumades arribaven a les sis hores i que enguany la xifra s’ha reduït a les 3 hores i 20 minuts.
Més sancions pels vàndals
Tot i que s'està avançat en la bona direcció amb la reducció de trens vandalitzats i, per tant, també de diners que es dediquen a netejar-los, encara hi ha molt marge de millora i per aconseguir-ho, des de l'ajuntament i TMB creuen que la fórmula és incrementar les sancions. "Calen mesures dissuasives" ha avisat Bonet, que veu amb bons ulls la proposta del Govern de la Generalitat, expressada per Salvador Illa durant el debat de política general del passat mes d'octubre, d'incrementar les multes fins als 90.000 euros, tant al metro com a Rodalies, on el cost de netejar les pintades és milionàri i molts trens circulen amb els vidres coberts de pintura.