El Port de Barcelona ha retirat la licitació de la futura terminal G de creuers, segons consta al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). La infraestructura va obrir un concurs públic a finals de novembre després de constatar que hi havia dues propostes interessades: una de Royal Caribbean Group i una altra conjunta de les navilieres Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises. Aquestes tres últimes navilieres han presentat un recurs al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), on demanen la "suspensió immediata de la licitació" perquè consideren que els requisits s'han dissenyat "per adjudicar directament" la concessió a Royal Caribbean.

Davant la denúncia, l'Autoritat Portuària de Barcelona va decidir suspendre la convocatòria de concurs públic, tal com va publicar el passat 9 de març el BOE, tot i que no s'hi especifiquen els motius. El Port de Barcelona ha declinat fer cap comentari. Per la seva banda, fonts del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya han confirmat que la secció cinquena de la sala contenciosa administrativa va admetre a tràmit el recurs contra l'acord del Consell d'Administració del Port i que es van sol·licitar mesures cautelars, en referència a la suspensió de la licitació.

A l'espera dels serveis jurídics

El Port de Barcelona ha pres una decisió dràstica i, "per prudència", ha retirat la licitació a l'espera que els serveis jurídics analitzin el tema; aquesta és la decisió que es recull al BOE. El nou espai per a creuers és l'últim disponible al Port de la capital catalana, té una superfície de 57.560 metres quadrats i va lligat a una concessió de 35 anys. La idea és construir un edifici sostenible a l'espai per facilitar el trànsit de passatgers que no paren d'augmentar.

Una adjudicació directa amb "aparença de concurs"

Les tres navilieres que van presentar el recurs consideren que els requisits del plec s'han dissenyat per adjudicar directament sota l'aparença de concurs la concessió de la terminal a Royal Caribbean excloent qualsevol altre licitador i que, per tant, hi ha una "flagrant infracció" dels principis de lliure concurrència, segons consta en el recurs publicat per El Confidencial. Així mateix, apunta que un dels requisits que fa guanyar punts en la licitació és disposar de vaixells amb eslores superiors als 350 metres i exposa en una comparativa entre 33 companyies que Royal Caribbean és l'única  que disposa d'aquest tipus de creuers, amb sis unitats. Un altre dels arguments que utilitza és que l'anterior president del Port, Damià Calvet, va donar per fet públicament que la gestió de la terminal seria per a la companyia Royal Caribbean.

Finalment, davant la concurrència d'una les navilieres Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises van presentar una proposta conjunta per optar a l'explotació de la terminal i tal com estableix la Llei de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant el consell d'administració del Port de Barcelona va convocar el concurs, que ara ha quedat suspès.

Les condicions del Port de Barcelona

En el concurs publicat al desembre, el Port de Barcelona va establir altres condicionants com les millores ambientals i de sostenibilitat en el sector, que la infraestructura disposés dels sistemes Onshore Power Supply (OPS) per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica quan estiguin atracats; que la terminal fos sostenible i amb un disseny respectuós amb el medi ambient i que s'oferissin solucions de mobilitat per afrontar un increment de passatgers, entre d'altres, com l'ús de combustibles verds.