El Port de Barcelona referma a l’Índia la seva potència com a hub logístic internacional de referència. Barcelona ha esdevingut l’únic port de la Mediterrània i del sud d’Europa amb estand al Global Maritime India Summit 2023 i amb una nombrosa presència de la comunitat portuària catalana. La participació del Port de Barcelona s’emmarca en la seva missió empresarial a l’Índia que té lloc aquesta setmana a Mumbai, on està acompanyat per la conselleria de Territori i el Port de Tarragona.

Els integrants de la delegació catalana, encapçalats pel president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i per la consellera de Territori, Ester Capella, tindran avui una presència destacada a la principal fira del sector marítim de l’Índia, amb intervencions en diferents conferències i protagonitzant diverses reunions amb empreses i institucions del país.

Aquestes reunions segueixen a les que el Port de Barcelona, un hub d'entrada clau a Europa, va mantenir amb el sector automobilístic de l'Índia i amb experts en innovació de l'Indian Institute of Technology Bombay (ITTB). Aquestes trobades, celebrades en el marc de la missió empresarial que té lloc aquesta setmana a Mumbai, destaquen la importància del port català com a actor fonamental en el foment del comerç i la innovació.

Aliances en automoció

La presentació que la subdirectora general de Comercial i Màrqueting del Port de Barcelona, Carla Salvadó, i el General Manager de Setram, Miquel Tarragona, van fer ahir a operadors del sector de l’automoció de l'Índia ha estat una de les primeres d’aquest tipus que fa un port europeu al país. “El sector de l'automoció és un dels més importants al Port de Barcelona, a Catalunya i a Espanya, sent el segon productor de cotxes a Europa. I té un futur prometedor a l'Índia. Per això, al Port de Barcelona volíem ser dels primers ports a oferir la nostra proposta de valor a aquest mercat en creixement”, explica Carla Salvadó.

El Port de Barcelona s’ha posicionat com un hub d'entrada per a vehicles elèctrics d'Àsia, amb terminals especialitzades i infraestructures de primer nivell. “A més, el port és l'únic de la península Ibèrica connectat en ample europeu amb Europa, una característica distintiva apreciada per la indústria. Amb un producte altament competitiu i l'experiència dels clients, estem preparats per afrontar els reptes de futur que es planteja el sector de l’automòbil”, assegura Carla Salvadó.

Miquel Tarragona afegeix que “el Port de Barcelona és un soci clau per a les marques automobilístiques i, en el cas de Setram, oferim una oferta logística completa, des de la primera milla fins a l'última, tant per a vehicles convencionals com industrials. I això és molt important per a les marques d’automoció. A més, tenim capacitat addicional fora del port, la qual cosa ens converteix en una elecció estratègica per a la indústria automobilística”.

Intercanvi d’experiències en innovació

En paral·lel, una delegació catalana, encapçalada pel president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i la consellera de Territori, Ester Capella, en la que també va participar el president del Port de Tarragona, Saül Garreta, i altres directius d’aquestes institucions, va visitar l’Indian Institute of Technology Bombay (ITTB), on van ser rebuts per, entre altres, Shyam Jagannathan, director general de l’ITTB; Deepankar Choudhury, cap del departament d’Enginyeria Civil; Virendra Sethi, director del Centre de Ciència Urbana i Enginyeria, i Santosh Gharpure, director general del SINE, societat per a la Innovació i l’Emprenedoria.

L'ITTB, un centre de renom mundial en enginyeria amb 65 anys d'experiència, està especialitzat en graus, màsters i doctorats, i té més de 13.000 alumnes procedents d'Àsia, Àfrica i Europa. Destaca el seu programa SINE, que ha creat més de 220 start-ups des de 2004, amb més de 200 inversors i més de 25 indústries implicades. Aquest model d'innovació és interessant per al Port de Barcelona, que té un model propi d’impuls de la innovació i les start ups i que ha posat en marxa aquest any dos instruments clau: la Fundació BCN Port Innovation i el BlueTechPort.

La reunió amb l’ITTB va incloure visites als seus simuladors de transport terrestre i marítim. En el primer, es va poder comprovar l'impacte que les condicions de conducció tenen per a la seguretat viària a l'Índia, on es produeix una mort cada 3 minuts. Aquests simuladors permeten provar factors com l’afectació que té en la conducció la ingestió d'alcohol o l'ús del telèfon mòbil i ajuden a millorar la seguretat viària.

Pel que fa a la visita al simulador marítim, va posar de manifest com les condicions del mar afecten les infraestructures portuàries, una informació valuosa per a millorar la planificació i la gestió portuària i, especialment rellevant actualment, quan l’emergència climàtica mundial modifica les condicions que eren habituals fins ara.

Aquestes dues importants reunions reflecteixen l'interès del Port de Barcelona en establir relacions amb agents en el sector automobilístic i de la innovació, reafirmant el seu paper com un hub d'entrada per a Europa i un actor clau en la promoció de la innovació i la seguretat en el transport.