El perllongament de l’L4 del Metro de Barcelona, la línia groga, entre l’estació de la Pau i la de la Sagrera, on connectarà amb les línies L1, L5, L9 i L10, és una de les obres incloses en el Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 que, tot i que inicialment es preveia tenir-lo operatiu el 2024, avança lentament però amb pas segur. Si fa gairebé un any el Departament de Territori va sotmetre a informació pública els estudis d’un tram d’aquesta actuació a l’L4, aquest dilluns s’ha conegut la licitació del projecte constructiu del perllongament, que inclou dues estacions intermèdies, una al carrer Santander i l'altra a la futura estació intermodal Sagrera-TAV.

Es preveu que aquest nou tram incrementarà la connectivitat del sistema de transport públic amb dos intercanviadors i captarà 15 milions de viatgers a l'any i el projecte que s'impulsa ara definirà tècnicament les actuacions pendents d'executar necessàries per a la posada en servei del perllongament, amb una inversió estimada de 98 milions d’euros. La redacció del projecte es licita per un import de 2.598.654,77 € (IVA inclòs) i un termini de 15 mesos. El projecte preveu l'execució d'un nou túnel excavat a cel obert entre pantalles, d'uns 320 metres de longitud; la nova estació de Santander i diverses actuacions en els dos trams de túnel ja existents. La nova estació disposarà d'andanes laterals i comptarà amb un vestíbul únic amb accés des del carrer de Santander.

El Pla Director d'Infraestructures 2021 – 2030 de l'Àrea de Barcelona preveu el perllongament de la línia des de l'estació de la Pau, donant lloc a tres estacions més, dues de les quals seran intercanviadors: Sagrera-TAV, amb connexió amb la nova estació de tren i les línies L9 i L10 i la Sagrera, on també hi ha l’estació de tren de La Sagrera-Meridiana, més les línies de Metro L1, L5, L9 i L10. Bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l'L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l'L9/L10 nord. 

Així mateix, també està executada el 100% de l'obra civil de les estacions de Sagrera-TAV i de la Sagrera. Així, sumant l'obra executada i la pendent, la inversió total del perllongament suma una inversió global de més de 300 milions d’euros. El perllongament complet de l'L4, tot i tenir una longitud relativament curta –quasi 3 quilòmetres– permetrà augmentar significativament la connectivitat i la robustesa del sistema de transport públic, ja que facilitarà la connectivitat amb importants línies ferroviàries (L1, L5, L9 i L10, Rodalies i Alta Velocitat), a més d'ampliar la cobertura del servei de metro en àmbits de caràcter residencial, industrial, comercial i de serveis.

Amb una inversió total de més de 300 milions d’euros, es preveu que aquest perllongament de l'L4 capti una demanda de més de 15 milions de viatgers a l'any. Es calcula que la nova infraestructura permetrà estalviar 1.000 tones d'emissions de CO₂ anuals. Actualment, l'L4 té una longitud de 16,5 km i compta amb 22 estacions; des de la parada de Trinitat Nova, al districte de Nou Barris; fins a arribar a l'estació de la Pau al districte de Sant Martí, tot travessant Horta-Guinardó, Gràcia, l'Eixample i Ciutat Vella. En el seu recorregut, té correspondència amb diverses línies de metro, la xarxa de Rodalies de Catalunya i els serveis de tramvia i autobús.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!