Si l’Hospitalet de Llobregat ha fet valer la condició de segona ciutat de Catalunya per forçar l’obertura de les estacions de la L10 situades al seu territori municipal, Provençana i Ildefons Cerdà, que finalment entraran en servei al llarg del 2019 -un any més tard que les estacions barcelonines de Foc Cisell i Foneria, també de la línia 10-, ara, a l’altra banda de Barcelona, la tercera ciutat de Catalunya, Badalona, també vol fer pressió per aconseguir un augment del transport públic al seu territori rescatant del semioblit la perllongació de l'L1 del metro, la de color vermell.

Efectivament, el Pla Director d'Infraestructures (PDI) dibuixa des de fa molts anys l'arribada de l'L1 del metro, des del barri del Fondo de Santa Coloma de Gramenet fins al centre de Badalona, passant pels barris de Montigalà, Sant Crist i Bufalà, dins dels diversos projectes d’expansió de la xarxa metropolitana, que preveu també noves estacions a l’altra banda de l'L1, fins al Prat, així com perllongaments i noves connexions a les L2, L3 i L6, a més de la necessitat d’acabar la interrompuda L9.

Pel que fa a l'L1 a Badalona, el vigent PDI previst per al període 2011-2020 i actualitzat el juliol del 2016 inclou el perllongament de l'L1 entre Fondo i l'estació de Badalona dins de la categoria de projectes a redactar -tot i que l'any 2010 va sortir a informació pública l'estudi del primer tram fins a Sant Crist-, és a dir, que tot plegat encara es troba a les beceroles i si mai és una realitat, ho serà més enllà del 2020.

Estacions a Montigalà, Sant Crist i Bufalà

Sobre el paper, el projecte inclou cinc noves estacions més enllà de Fondo, actual final de línia i situada a Santa Coloma de Gramenet. La primera d’elles seria Montigalà | Lloreda, situada a la intersecció de la Rambla de Sant Joan amb el Passeig d’Olof Palme i el carrer de Liszt, i donaria accés, a més dels esmentats barris, a la zona comercial que inclou un centre de Carrefour i un altre d’Ikea.

La segona estació seria la de Sant Crist, que donaria cobertura a aquest barri i també comptaria amb un accés al Mercat de Lloreda. La tercera seria la de Bufalà, a la cruïlla de l’avinguda de Martí i Pujol amb Bufalà. Pel que fa a la quarta, seria a Badalona Pompeu Fabra, amb correspondència amb l'L2. Finalment, la cinquena connectaria amb l'estació de Renfe.

És en aquest context que l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, ha reclamat al Govern “passar a la concreció” i agilitzar el perllongament de l'L1 del metro, així com el tramvia, que ara mor a Sant Adrià del Besós, “almenys fins al port” de Badalona.

L'Ajuntament de Badalona i la Generalitat de Catalunya van constituir l'estiu del 2016 una comissió mixta bilateral per tractar assumptes estratègics de la ciutat, que va posar sobre la taula la necessitat de donar sortida a diversos deutes històrics. La comissió s'hauria de reunir cada sis mesos, però després d'aquella primera trobada no s'han tornat a creuar les agendes.

En declaracions a l'ACN, Sabater ha assegurat que el perllongament de l'L1, a banda de connectar els barris esmentats amb la xarxa de metro, permetria facilitar la connexió amb transport públic amb l'hospital de Can Ruti. "És un centre d'investigació mèdica de referència que no té el metro a prop", es lamenta Dolors Sabater.

El tramvia, “almenys fins al port”

L’alcaldessa de Badalona també exigeix que s'agilitzin els projectes de perllongament del tramvia, des de Sant Adrià de Besòs i "almenys" fins al port de Badalona. "Hi ha un barri sencer entre el port i Sant Adrià que necessita millorar l'accessibilitat amb transport públic", assegura. L'alcaldessa, a més, no amaga la voluntat que, a llarg termini, el tramvia pugui arribar fins a l'estació de tren.

Com ja ha fet altres vegades, l'alcaldessa de Badalona critica que les connexions a l'extrem del Llobregat avancin molt i que, en canvi, el Besòs s'està "quedant enrere". Sabater avisa que l'extrem nord de Barcelona és una zona "amb un gran potencial" i, a mateix temps, és la zona "de les grans desigualtats de l'àrea metropolitana".