Les obres del tram central de la línia 9 de metro, que ha de connectar La Sagrera amb Zona Universitària, s’han reprès dimecres després de més d'una dècada anys aturades. La tuneladora s’ha tornat a activar per perforar el subsòl entre les estacions de Manel Girona i Lesseps, el tram de poc més de quatre quilòmetres que encara quedava pendent de construir. Segons el Govern, la previsió és que l’estiu del 2023 hagi arribat a Mandri, i que de cara el desembre del 2024 hagi fet tot el recorregut fins Lesseps. La Generalitat invertirà 926 milions d'euros en aquest tram i preveu que les obres del túnel finalitzin el 2027. Pel vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, aquests treballs són "l'obra més important dels últims 20 anys" a Catalunya. Un cop acabada la feina de la tuneladora es faran les instal·lacions de vies i serveis, per després anar posant en marxa estacions “progressivament” a partir del 2027.

La tuneladora que ha reprès les tasques de perforació està situada a 220 metres de la futura estació de Manuel Girona i es dirigeix cap a la de Lesseps, amb l’objectiu de perforar 4,2 quilòmetres. La màquina té 100 metres de longitud i 12 de diàmetre i pesa més de 2.300 tones –com quatre Airbus 380, l’avió de passatgers més gran del món. Equipada amb més de 300 eines de tall, una de les característiques principals d’aquesta tuneladora és que manté la pressió adequada del front d’excavació i instal·la el revestiment definitiu del túnel a mesura que va avançant. Hi treballen en el seu interior i desenvolupant tasques relacionades amb el seu funcionament en l’exterior fins a 250 persones.

El funcionament intern de la tuneladora

Un cop completades les activitats prèvies necessàries, la posada en marxa de la tuneladora cristal·litza la reactivació de les obres del tram central de l’L9/L10. En els últims mesos, el Departament també ha reimplantat zones de treball a l’entorn del túnel per executar i de diverses estacions –Mandri, Sarrià, Camp Nou, Guinardó/Hospital de Sant Pau. Així mateix, ha efectuat inspeccions tècniques d’edificis, instal·lat elements d’auscultació i control i mantingut reunions informatives amb veïnats, comerciants i representants municipals.

200 metres al mes

A més de perforar aquests 4,2 quilòmetres de túnel –a una mitjana d’uns 200  metres al mes-- en les obres del tram central de l’L9 cal finalitzar l’obra civil de la majoria de les estacions ja iniciada en la fase anterior, executar els treballs d’arquitectura i instal·lacions, iniciar la construcció de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord i col·locar la llosa intermèdia, les vies i les instal·lacions al túnel del tram central, inclosa la part que està construïda però no en servei i que té 5,2 quilòmetres. Es preveu enllestir aquestes obres i iniciar les proves de circulació dels trens a el 2026, que duraran aproximadament un any. De manera progressiva, a partir de 2027 entraran en funcionament les estacions del tram central següents: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó/Hospital de Sant Pau, Maragall i Sagrera TAV.

Precisament aquest dimarts es van fer públiques unes imatges gravades per dos nois nord-americans, en Bryan i en Michael, que mostren com és la tuneladora que ha de fer el túnel del tram central de la Línia 9 del Metro de Barcelona. Les imatges que es poden veure són de complet abandonament. Els youtubers, que també es van colar en un hospital de Madrid abandonat, i que passegen per tot el món buscant espais abandonats, a la recerca d’imatges espectaculars, van poder arribar fins al pont de comandament de la màquina.