L’antiga estació de Correus de la línia 4 de Metro de Barcelona és un vell vestigi d’una altra època que va quedar congelada en el temps el 20 de març del 1972, ja fa més de mig segle, quan va quedar fora d’ús en el marc del perllongament de la línia en direcció a la Barceloneta, que feia innecessària una estació a mig camí entre aquesta i la de Jaume I. Profundament alterada per aquelles obres, només va quedar com a record una andana de servei, però també diversos elements patrimonials, com els rètols de la mateixa estació o diversos reclams publicitaris.

Cinquanta-un anys després, TMB es prepara per fer unes obres de gran magnitud a l’L4 del Metro, que comportarà un tall d’un tram significatiu de la línia groga durant l’estiu, entre les estacions de Verdaguer i Bogatell durant el juliol i entre Verdaguer i Barceloneta a l’agost. Aquestes obres serviran bàsicament per renovar la via en tot aquest tram de l’L4, similar a la que es va fer l’estiu del 2022 a l’L5, de manera que se substituirà el balast i les travesses per una nova via formigonada que servirà per modernitzar la via i reduir les vibracions que es noten en superfície al pas del metro.

estacion correos metro barcelona foto arxiu tmb (1)
Restes molt deteriorades de l'estació, on encara s'intueix, en lletres vermelles, el rètol amb el nom de Correos / Arxiu TMB

Com es pot observar, aquestes obres afecten de ple el tram ocupat per les restes de l’estació de Correus, actualment només visibles, fugisserament, pel viatger atent entre Jaume I i Barceloneta, en direcció a La Pau. Amb tot, no es preveu cap actuació específica a banda de la substitució de la via com a la resta del tram afectat, malgrat que podria ser una bona ocasió per fer-hi una intervenció. En la presentació dels treballs i talls d’estiu, fonts de TMB van assenyalar que en aquesta estació no es faria res, “perquè allà no hi ha res”, però el fet és que inicialment, sí que s’havien previst actuacions específiques.     

“Preservar les lletres del rètol CORREOS”

De fet, segons la documentació de licitació d’obra, al plec de condicions tècniques del ‘Projecte i obra renovació de via Línia 4: Barceloneta - Verdaguer’ de maig del 2022 s’especifica entre els treballs a projectar i executar el de “Condicionament de l’antiga andana de l’estació de Correos”. En concret, s’apunten diverses actuacions, com la retirada de balast dipositat a l’antiga andana i la demolició d’aquesta, però també el sanejament de l’alicatat i els panots de les antigues fornícules, i pel que fa a les restes patrimonials, s’assenyala la intenció de “preservar els cartells publicitaris existents” i “preservar les lletres del rètol CORREOS”. 

 

Malauradament, aquestes intervencions de preservació patrimonial passaran de llarg en l’antiga estació de Correus, que a banda d’estar en desús des de fa més de mig segle, tenia una configuració singular, ja que va ser dissenyada com a estació terme, amb una sola via, una andana general per on accedien els passatgers i una andana molt més estreta, d’un metre i mig, que servia únicament de sortida i també perquè el maquinista anés del primer vagó a l’últim i així poder canviar el sentit de la marxa. L’andana general va ser enderrocada per poder estendre la segona via, i per això només va quedar l’andana de servei.

Cartells congelats en el temps

Ara bé, d’aquesta estació fantasma, l’accés del qual estava just davant la façana principal de l'edifici de Correus, també van quedar, congelats en el temps, bona part dels cartells publicitaris del moment, una relíquia que de vegades aflora també en altres estacions, com ha passat recentment a les andanes de Jaume I i al vestíbul de la de Verdaguer en forma de treball d'estudiants. En el cas de Correus, queden restes de cartells de marques comercials com botigues de mobles i d’alimentació, així com uns singulars cartells de propaganda política de l’any 1971 que demanaven el vot per a l’empresari i polític Eduard Tarragona i Corbella (Balaguer, 1917 - Barcelona, 2007) que pertanyien a la campanya electoral per a Procuradors a Corts de l’any 1971 pel terç familiar, dins el succedani franquista de la democràcia orgànica, que permetia unes eleccions que no tenien res de democràtiques.

estacion correos metro barcelona foto arxiu tmb (3)
Cartells electorals d'Eduard Tarragona per les eleccions pseudodemocràtiques a Procuradors a Corts del 1971 / Arxiu TMB
publicidad estacion correos foto manuel marina (2)
Anuncis publicitaris encara visibles a l'estació de Correus / Manuel Marina

A més, també és reconeixible el rètol amb el nom de l’estació en castellà, ‘Correos’, un dels elements que inicialment s’havien de preservar aprofitant les obres de canvi de via que afectaran l’L4 durant tot l’estiu d’aquest 2023. Finalment, però, no hi ha cap actuació prevista en aquest tram històric del Metro de Barcelona. Segons els plans actuals, a banda del formigonament de la via com a la resta del tram afectat, les obres passaran de llarg de les restes històriques i patrimonials. Una altra oportunitat perduda per a TMB?