L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va detallar fa uns mesos les grans reformes que li esperen a la muntanya de Montjuïc en els propers anys, una de les quals serà ja una realitat la setmana vinent, quan el dilluns, 26 de maig, entri en servei la nova línia de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) X3, que substitueix l’actual línia 79 i que connectarà, com la seva predecessora, l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona, però amb la novetat que el nou traçat farà un recorregut similar a l’esperat perllongament de l’L2 del Metro, que des de l’avinguda Paral·lel ha de travessar Montjuïc i connectar amb les línies L10 i L9 però que, de moment, només és un projecte a llarg termini que tot just acaba de sortir del calaix on portava tancat des d’abans dels Jocs Olímpics del 1992.
⁉️ On se situaran les futures estacions de Metro de l'L2 a Montjuïc?
Així, segons ha informat TMB aquest dimarts, el 26 de maig entrarà en servei la nova línia exprés X3 que connectarà els municipis de l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona de manera més directa i més ràpida, substituint la línia 79 amb un recorregut més directe i amb menys parades que arribarà fins a l’avinguda Paral·lel i amb la previsió que la velocitat comercial augmenti, convertint-se en una de les línies més ràpides de TMB. En aquest sentit, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que amb aquesta nova línia exprés “es millorarà la connexió entre el centre de Barcelona i l’Hospitalet, passant per l’Anella Olímpica, el barri de la Marina del Prat Vermell, el districte administratiu i la Fira”.
Per això, la nova X3 millorarà l’experiència dels usuaris en tractar-se “d’una línia més ràpida i farà un recorregut similar a la futura ampliació de l’L2 de metro per Montjuïc”, ha assenyalat Bonet. L’ampliació de l’L2 fins a Montjuïc serà un punt clau per culminar la transformació de la zona i facilitarà l’accés a l’Anella olímpica, al MNAC i al conjunt de la muntanya i alhora fomentarà una mobilitat més sostenible. Cal recordar que la futura L2 permetrà connectar el centre de la ciutat amb la muntanya, amb el nou barri de la Marina del Prat Vermell, el districte administratiu i la Fira, i d’allà arribar al Parc Logístic per enllaçar amb l’L9 fins a l’aeroport.
Recorregut de l'X3
La nova línia X3 enllaçarà l’avinguda Paral·lel de Barcelona amb l’avinguda Carrilet de l’Hospitalet de Llobregat en un recorregut de 37 parades, menys que les que tenia la línia 79. L’X3 funcionarà en horari 05:20 h a les 22:40 h en feiners, de 08:00 h a 22:00 h en dissabtes i de 09:00 h a 22:00 h en festius. Els 16 primers mesos de servei, la nova X3 tindrà un desviament per les obres d’ampliació de l’L8 de FGC que s’estan fent a la plaça Espanya. Així, en sentit Hospitalet, es desviarà pel carrer Lleida i avinguda Rius i Taulet, per reprendre el recorregut que serà l’habitual, tal com es mostra en el mapa.

La nova X3 se suma a les dues ja existents. Per una banda, l’X1, posada en marxa per TMB el desembre del 2021 i que cobreix el trajecte entre la plaça de Francesc Macià i Glòries. Aquesta línia ofereix des de la seva creació un servei àgil per enllaçar aquests dos punts amb el servei que ofereix el TRAM. A més, compta amb la característica que tota la flota de la línia està formada per vehicles d’hidrogen el que significa un pas més en l’aposta de TMB per les zero emissions. I per l’altra, l'X2 (Pratexpres), posada en funcionament l'octubre del 2024 entre el Prat de Llobregat i Barcelona (plaça Espanya). Aquesta línia millorava les prestacions de la línia 165 que va quedar substituïda definitivament.