El nou accés ferroviari a l’aeroport del Prat, acabat i preparat per rebre l’R-Aeroport

El Ministeri de Transports espanyol, per mitjà d’Adif, ha finalitzat la segona fase de les obres del nou accés ferroviari a l'aeroport Barcelona-El Prat, que millorarà la connexió de l'aeroport amb la capital de Catalunya gràcies a l’R-Aeroport, la nova línia de Rodalies que serà operada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i que entrarà en servei a principis del 2027. Segons ha informat Transports aquest dijous, l’actuació ara conclosa ha comptat amb una inversió superior als 400 milions d'euros i, un cop completada, les proves de circulació amb material rodant començaran les pròximes setmanes

Així mateix, s’està en disposició de fer altres exercicis, com ara simulacres per verificar els protocols d'actuació i el funcionament correcte de les instal·lacions de protecció civil en cas d'emergència. Tot això abans d'obtenir les preceptives autoritzacions per part dels organismes externs competents que permetin la posada en servei per a l'explotació comercial, prevista per al primer semestre de l’any vinent. La nova infraestructura, que s'ha executat en dues fases, serà estratègica en el futur esquema d'explotació de la xarxa de transport públic de Barcelona, ja que establirà serveis directes entre les dues terminals de l'aeroport amb Barcelona i la resta de la xarxa de Rodalies, amb uns temps de viatge d'uns 20 minuts entre l'estació de la T1 i el baixador de Passeig de Gràcia. Les previsions estimen que entre 7 i 9 milions de viatgers anuals faran servir aquesta nova infraestructura ferroviària.

260702 BARCELONA Acceso Ferroviario Aeropuerto El Prat   1
Foto: Transports
260702 BARCELONA Acceso Ferroviario Aeropuerto El Prat   2
Foto: Transports

El nou traçat, de via doble, s'inicia a la línia d'ample ibèric Barcelona-Vilanova i té una longitud total de 5,2 km, incloent-hi un tram soterrat de 4,3 km i 9,6 m de diàmetre interior, del qual uns 3,1 km (el tram principal) es van excavar amb tuneladora a la primera fase del projecte. Consta de 10.430 metres de via en placa i 3.573 m sobre balast, i per a la seva construcció s'han utilitzat 28.036 m de carril i 6.707 m³ de balast. Addicionalment, s'ha finalitzat el conjunt d'obres sobre les instal·lacions de via, sistemes d'electrificació, ventilació, instal·lacions ferroviàries de seguretat i comunicacions.

Dues noves estacions

El traçat disposa de dues estacions amb entrades directes plenament accessibles al recinte aeroportuari, una a la T1 i una altra a la T2, diferent de l’actual, que tindrà connexió amb la línia 9 Sud de Metro. L'estació de la T1 té una longitud total de 600 m, un vestíbul de 324,1 m² integrat al complex aeroportuari i una andana central de 2.797,4 m² de superfície i 434 m de longitud, dels quals 220 són per a ús comercial i 214, per a ús tècnic. Disposa de 3 ascensors i 8 escales mecàniques per accedir a les andanes. Per part seva, l'estació de la T2 té una longitud de 237 metres i disposa d'un edicle d'entrada de 145,15 m², un vestíbul de 3.713,45 m² i dues andanes de 200 metres, a les quals s'accedeix a través de 7 ascensors i 8 escales mecàniques.