Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet públiques les dades del 2023, que han constatat que ha estat un gran any per l’empresa municipal que gestiona el transport públic a la ciutat i la seva àrea metropolitana. El metro i el bus han registrat en conjunt un rècord històric de validacions en un any, amb un total de 643 milions de viatges registrats. Aquesta xifra suposa un augment del 3% respecte al 2019, que fins ara establia l’any amb major nombre de validacions, 623 milions. Respecte del 2022, la xifra total de validacions de la xarxa de TMB va augmentar un 18%. A més, en aquests 2023 TMB va marcar el seu rècord històric de viatges en un dia amb 2,4 milions de validacions el passat 31 d’octubre.
Un 31 d’octubre de rècord, amb 1,65 milions de viatges
Ha estat un any excepcional pel metro, que durant el 2023 ha trencat tots els seus registres històrics, sumant més de 440 milions de validacions i creixent un 6,8% respecte al 2019, el seu millor any fins ara, que va tancar amb 412 milions de validacions. Dels dotze mesos de l’any, el mes d’octubre va ser el millor de tots, superant el seu major nombre de validacions, gairebé 41 milions. En concret, el dia 31 d’octubre va ser el que passarà a la història com el que va registrar més viatges que mai, amb 1,65 milions de viatges validats. La millora de creixement del metro respecte al 2022 ha estat d’un 18%.
El bus també guanya passatge
Pel que fa al bus, les xifres no són tan espectaculars, però es constata que hi ha hagut una recuperació del passatge. En el 2023 s’han registrat un total de 203 milions de validacions, molt a prop dels registres de 2019 (211 milions). Respecte a 2022, l’augment de validacions ha estat d’un 16%. La línia que destaca és la X1 (BCN Centre-Francesc Macià / BCN Centre-Glòries), que també ha batut rècords de validacions, registrant alguns dies del mes de novembre gairebé 6.000 validacions diàries.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha mostrat la seva satisfacció per “l’augment de l’ús de la xarxa de transport públic” i ha reconegut que el repte ara és seguir millorant per afrontar l’augment de passatge amb “responsabilitat i assumint que un major nombre de validacions requereix també un servei encara més eficaç, i per això cal destinar més inversions per part de totes les administracions”.
TMB està formada per Ferrocarril Metropolità de Barcelona, S.A, responsable de la gestió del metro; Transports de Barcelona, S.A, que gestiona del servei d’autobús urbà i altres transports mitjançant i Projectes i Serveis de Mobilitat, S.A.; propietat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Però també opera altres transports públics de la ciutat, com el Funicular de Montjuïc, el Telefèric de Montjuïc, el Tramvia Blau i el Bus Turístic de Barcelona.
El TRAM també bat registres
Pel que fa al TRAM, segons l’ACN, també ha registrat un rècord amb 30.962.605 viatges, dels quals 21.821.274 van ser del Trambaix (+18,64%) i 9.141.331 del Trambesós (+9,64%). Pel que fa al màxim assolit en un sol dia, es va produir el 8 de novembre, amb 122.502 trajectes, el que suposa un nou rècord diari. Des de la seva posada en marca, el 2004, s'han fet 458.626.776 viatges en tram via. La xarxa del Trambaix -formada per la T1, T2 i T3 i 29 parades- ha fet 312 milions de viatges des de la seva posada en marxa. Per la seva banda, el Trambesòs -format per les línies T4, T5 i T6 i 27 parades- ha sumat 145 milions de viatges.