Aquest diumenge, 7 de novembre, la xarxa de Metro de Barcelona guanya tres noves estacions, totes tres corresponents al ramal sud de l’L10 i pertanyents a la Zona Franca. Les noves estacions tindran els noms de Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, i donaran servei a la Zona Franca industrial. El nou tram, que dona continuïtat a una línia que ara acabava a l’estació de Zona Franca -inaugurada el febrer del 2020-, tindrà un ús clarament laboral, ja que transcorre per zones on no hi ha habitatges, i preveu un ús superior al milió de viatges anuals. En tractar-se d'estacions en entorn industrial, l'horari serà sempre de 5 del matí a 12 de la nit, sense allargar-lo les nits de divendres i dissabte. A més, com ja passa en el darrer tram de l’L10 actual, el traçat transcorre en viaducte, sent la part més llarga del Metro de Barcelona que no circula en túnel subterrani, ja que a banda d’aquest traçat, només es pot veure llum natural en dos curts trams, un a l’L1 a l’altura de l’estació de Mercat Nou i un altre a l’L5 a Can Boixeres.

L'estació Zal/Riu Vell, en servei a partir d'aquest diumenge / Territori

Aquesta serà la quarta ampliació de l’L10 Sud, que es va obrir inicialment amb cinc estacions -de Foc a Collblanc- el 8 de setembre del 2018. El 2 de març del 2019 s’hi va afegir la de Provençana i el 23 de novembre la de Ciutat de la Justícia. L’1 de febrer del 2020 va entrar en servei la prolongació fins a la Zona Franca, ja en el viaducte del carrer A. 

L’entrada en servei de les tres estacions noves, que a partir de les 15h de diumenge ja estaran obertes al públic, suposa un nou pas en la llarga història d’aquesta línia, de les més modernes, però que ja fa més de deu anys que va entrar en funcionament -al ramal nord- tot i que sobre el paper el projecte existeix des del 1992 i les primeres previsions preveien la posada en funcionament el 2007. A hores d’ara, i després de diverses aturades i endarreriments, la previsió de tenir tota la línia complerta està fixada l’any 2029. En quin estat es troba ara l’L10? i, en paral·lel, l’L9?

Dos ramals i almenys dues estacions fantasma

Com la seva germana bessona, l’L9, l’L10 es va projectar com una línia per connectar els municipis del nord de Barcelona, és a dir, Santa Coloma de Gramenet i Badalona, amb el Prat de Llobregat, connectant alhora els barris més propers a Collserola de Barcelona. Tot i que el pes principal d’aquesta connexió el suporta l’L9, perquè connecta amb les dues terminals de l’aeroport del Prat, l’L10 també arribarà a aquest municipi del Baix Llobregat, tot i que serà en zona industrial. Serà a l’estació Pratenc, situada al polígon del mateix nom i que constituirà, en un futur l’origen/final d’aquesta línia per la banda sud.

De moment, però, l’L10 compta amb dos ramals, el Nord, inaugurat el 2010 i que connecta Gorg amb la Sagrera amb quatre estacions intermèdies i el Sud, que va entrar en funcionament el 2018 i a partir d’aquest diumenge connectarà ZAL/Riu Vell amb Collblanc amb nou estacions intermèdies.

Andana de l'L10 a l'estació de Ciutat de la Justícia / Carlos Baglietto

Pel camí han quedat, de moment, algunes estacions fantasma, un terme sovint relacionat amb parades antigues de metro que han quedat fora de servei, però que també es pot aplicar a les futures estacions, en especial quan estan situades en trams ja oberts al públic. En aquest sentit, l’actual L10 compta amb almenys dues estacions fantasma, a la banda Nord la de La Sagrera-TAV, que hauria d’entrar en servei al mateix temps que la futura estació de trens d’alta velocitat de la Sagrera, i a la banda Sud la de Motors, que queda entremig de les parades ja funcionals de Zona Franca i Foc. 

A aquest recompte cal afegir que l’L10 no arriba a Zona Universitària, com sí que fa l’L9, a causa d’una raó tècnica, segons han confirmat a elNacional.cat fonts del departament de Territori. En l’actualitat, el tram Collblanc-Zona Universitària és de via única i afegir-hi el pas de combois de l’L10 afectaria la freqüència de trens. Entre Collblanc i Zona Universitària s’hi troba, a més, una altra estació fantasma, la de Camp Nou, que encara no ha entrat en servei perquè en l’actualitat funciona com a pou d'explotació de la tuneladora. A aquest recompte d’estacions fantasma, i sense comptar les del tram central, ja que no hi ha circulació de trens, sí que es pot afegir la de La Ribera, al Prat del Llobregat. Aquesta estació està situada en un enorme descampat al costat del Carrefour del Prat -el primer hipermercat de l’Estat espanyol, inaugurat el 1973- i s’hi poden veure fins i tot les boques d’accés per als usuaris en un erm que, algun dia, s’ha de convertir en un nou barri.

Així queda configurat el ramal Sud de l'L10 / TMB

Segons el Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030 un cop finalitzat el ramal Sud, aquest constarà de quinze estacions, cinc en tram comú amb la línia L9 Sud Zona Universitària – Aeroport T1 i la previsió actual és la d’obrir l’estació de Camp Nou el 2026 i la de Motors el 2028, mentre que no hi ha data definida per la de Pratenc.

I què passa amb el tram central?

De tota manera, pel que fa a les línies 9 i 10 de Metro, no serà fins a l’obertura del tram central que es podrà donar l’obra per finalitzada i a ple rendiment. La Generalitat compta que l’obra estarà enllestida i en ús el 2029. Comptarà amb una dotzena d'estacions i correspondència, a banda de les ja existents, amb l’L3 (Lesseps), l’L6 (Sarrià), l’L7 (Putxet) i l’L4 (Guinardó|Hospital de Sant Pau).

El calendari previst actualment, segons es va fer públic el desembre del 2020, és obrir la línia en tres tongades. La primera comprendria les estacions de Lesseps, Guinardó i Sagrera-TAV i entraria en funcionament el 2026, de manera que el ramal Nord que ara mor a La Sagrera podria arribar fins a Lesseps. 

Projecte de les L9 i L10 / Vinals

En una segona onada d’obertures, prevista pel 2027, s’habilitaran les estacions de Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i (Plaça) Maragall, de manera que ja es podria fer el recorregut sencer. Finalment, entre 2028 i 2029 s’obririen les estacions pendents de Motors, Campus Nord, Manuel Girona i Putxet. Almenys sobre el paper, amb aquest calendari encara quedarien pendents d’obrir les estacions de La Ribera -de moment, del tot innecessària-, Prat de la Riba i Muntanya.

Sobre el terreny, el passat mes de juliol van començar els treballs previs per reprendre la posada en marxa de la tuneladora per continuar amb l’obra del túnel del tram Zona Universitària - Mandri de la L9-L10 del Metro de Barcelona. La tuneladora, que està situada a l’entorn de la futura estació de Manel Girona, reprendrà la perforació del tram central a principis del 2022 en direcció a l’estació de Lesseps fins arribar a Mandri, un cop es completin els treballs previs pel seu funcionament. Per a connectar les branques sud i nord de les línies L9 i L10, entre les estacions de Sagrera i Zona Universitària, cal acabar poc més de 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manel Girona i Lesseps.

A vuit anys vista de la culminació o, almenys, de que sigui possible fer el recorregut de punta a punta tal com es va preveure inicialment, la Línia 10 del Metro s’amplia amb l’arribada a la principal zona industrial de Barcelona.

 

Imatge principal: Logos del Metro i l'L10 Sud a l'estació de Ciutat de la Justícia / Carlos Baglietto