La iniciativa ciutadana que promou la creació d’un Museu del Transport a Barcelona, preferiblement en un dels palaus de la Fira de Montjuïc, no es debatrà al plenari municipal d’aquest mes de desembre com preveien inicialment els seus promotors, sinó que es portarà al plenari de gener, que provablement tindrà lloc el 30 de gener. Segons han confirmat fonts de la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, finalment aquest debat no entrarà a l’ordre del dia del pròxim plenari, que tindrà lloc el 19 de desembre. Els promotors han rebut ja una comunicació de l’Ajuntament de Barcelona on s’apunta que el debat tindrà lloc a finals de gener.

Cal tenir en compte que aquesta iniciativa ciutadana van rebre a l’octubre l’aval per portar al plenari la seva proposta un cop l’Ajuntament va certificar 3.919 signatures vàlides, per sobre de les 3.750 exigides. La mateixa Coordinadora comptava que aquest debat —on podrà intervenir Ferran Armengol, president de l’entitat, per defensar la proposta—, tindria lloc aquest desembre, però finalment aquesta possibilitat està descartada. En tot cas, des de la Coordinadora, tot i que preferien que s'hagués fet al desembre, compten ara que serà al gener, a sis mesos del lliurament de les signatures, que va tenir lloc a l’agost.

3.919 signatures a favor

En tot cas, sigui en el moment que sigui, la proposta es debatrà en plenari municipal, ja que s’ha superat el tràmit de les signatures. En concret, la Coordinadora va recollir 4.494 firmes, però en el procés de validació només es van donar per vàlides 3.919 signatures, per sobre de les 3.750 exigides. En concret, l’Ajuntament en va desestimar 575, la majoria (531) per correspondre a ciutadans no inscrits al padró municipal —un requisit indispensable—; 43 per constar com a repetides, i 1 per correspondre a un ciutadà menor de setze anys.

Cal tenir en compte que portar una proposta sota la forma d’iniciativa ciutadana al plenari municipal comporta que un portaveu defensi la proposta per després obrir torn de debat entre les diferents formacions que conformen el ple, per arribar a una votació final, que pot aprovar o desestimar la proposta. És a dir, portar la proposta al plenari no implica la seva aprovació. En tot cas, la coordinadora Pro Museu ja s’ha posat en contacte amb diferents grups municipals i fins i tot el mateix govern municipal no s’hi ha manifestat frontalment en contra. Per això mateix, la defensa en el plenari, a càrrec d’Armengol, servirà, més enllà del fet que s’aprovi la proposta o no, perquè tots els partits polítics adoptin un posicionament clar sobre la iniciativa. Per a la coordinadora, a més, la proposta del futur museu va lligada a la seva ubicació, que hauria de ser a l'antic Palau de Comunicacions i Transports de la Fira de Barcelona a Montjuïc, que ja va fer aquest paper d’exhibició de vehicles de transport durant l’Exposició Internacional del 1929.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!