En paral·lel a l’adjudicació per part del departament de Territori de l’obra principal per a la connexió de les estacions d’Espanya i Gràcia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a Barcelona, que inclou la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions —una d’elles a Francesc Macià— i la reforma de dues d’existents per un import de 300 milions d’euros, el Parlament de Catalunya ha aprovat una moció que insta al Govern a estudiar una alternativa per l’ocupació com a zona logística d’obres del parc de Joan Miró -també conegut com a parc de l’Escorxador-, que comportaria la tala de 178 arbres.

En concret, la comissió de Territori de la cambra catalana va aprovar dimecres una resolució presentada per En Comú Podem perquè s’estudiï l’habilitació d’un espai alternatiu per ubicar la zona d’obres d’FGC prevista al parc de Joan Miró i que insta el Govern a aturar la tala “indiscriminada” de 178 arbres del parc i a establir un procés de diàleg amb els veïns i l’Ajuntament de Barcelona per cercar solucions i alternatives. Aquesta resolució se suma a la que va aprovar l’Ajuntament de Barcelona fa uns mesos en el mateix sentit d’aconseguir protegir el parc i evitar que es vegi afectat per les obres.

Les obres de perllongament de l’L8 dels FGC serviran per unir les estacions d’Espanya i Gràcia per mitjà d’un túnel de quatre quilòmetres de longitud. Com a zona logística de les obres, per emmagatzemar material i runa, està previst habilitar una bona part del parc de l’Escorxador, un fet que va produir un enfrontament entre els veïns de la zona, que defensen el manteniment de la zona verda, i el Govern i l’Ajuntament de Barcelona, que hauran de trobar una ubicació alternativa si volen evitar la tala d’arbres.

En tot cas, les obres adjudicades dimecres consisteixen en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora —un sol tub que inclourà les dues vies— tret d’un petit tram inicial que s’executarà en mina i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única. Tindrà quatre quilòmetres de longitud i 10 metres de diàmetre d’excavació. En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres noves estacions: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. Addicionalment, es remodelaran les estacions de Plaça Espanya (actualment, línia Llobregat – Anoia) i l’actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès.