L’Ajuntament de Barcelona ha decidit prendre mesures i afrontar, almenys, un dels molts problemes de la ciutat, la proliferació de bicitaxis, vehicles comercials que habitualment no respecten les zones per on tenen previst circular i no tenen els permisos necessaris, a més de ser una font de problemes tant per les molèsties que generen els llocs on els aparquen com pels problemes associats d’explotació dels seus conductors.

Segons que ha assegurat aquest dimecres el tinent d’alcaldia de Seguretat de Barcelona, Albert Batlle, citat per Europa Press, la intenció del govern municipal és prohibir la circulació d’aquest tipus de vehicles a la capital de Catalunya. De moment, el primer pas és la protecció de les zones més concorregudes pels també anomenats ‘trixies’, perquè “no hi ha lloc per a ells a l’espai públic de la ciutat de Barcelona".

Així ho ha dit a la Comissió de Presidència en resposta a una pregunta del grup municipal d’ERC sobre aquesta qüestió i ha insistit que els bicitaxis “no formen part dels models de mobilitat" que el govern municipal vol per a la ciutat, que vol que sigui sostenible, segura i endreçada.

"No és cap secret”, ha afegit Batlle, “ens preocupa la proliferació de bicitaxis que degraden l’espai públic, causen molèsties, inseguretat i problemes de circulació i incompleixen les normatives”. A més, ha puntualitzat que prohibir-los serà també una manera de lluitar contra l’economia submergida, perquè en molts casos es donen situacions d’explotació laboral.

Pressió de la Guàrdia Urbana

Així mateix, ha assegurat que la Guàrdia Urbana actua "de manera clara i decidida amb restriccions i sancions mentre no hi hagi una regulació que hauria de correspondre a la Generalitat". En aquest sentit, Batlle ha recordat que aquest estiu hi ha hagut un “increment important de l’acció sancionadora per part de la Guàrdia Urbana".

De fet, l’últim cap de setmana d’agost la policia local barcelonina va dur a terme un operatiu que va tenir com a balanç 153 vehicles denunciats. L’operatiu, que es va fer a la plaça del Portal de la Pau, al capdavall de la Rambla i a la plaça del Mar, a la Barceloneta, va comportar també la denúncia de 23 patinets elèctrics. A més, 38 dels vehicles denunciats van acabar al dipòsit municipal perquè no tenien la documentació en regla i es van detectar tres conductors que van donar positiu al drogotest.

La mateixa Guàrdia Urbana ha estat duent a terme controls durant tot el que portem d’any, i entre els mesos de gener a juliol, tot i la sequera turística, s’han interposat gairebé 2.000 denúncies als bicitaxis, principalment per estacionar fora dels espais habilitats a l’efecte i per circular per fora dels itineraris autoritzats a Ciutat Vella.

Normativa a complir

Els bicitaxis, catalogats com a Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) -la mateixa categoria que els patinets elèctrics- de classe C1 han de respectar una sèrie de normatives amb l’objectiu de protegir els vianants i a la capital de Catalunya hi ha espais concrets específics on no es poden utilitzar al districte de Ciutat Vella, mentre que a la resta de la ciutat han de complir la normativa vigent.

 

Imatge principal: Un bicitaxi circula pel passeig de Lluís Companys / Montse Giralt