Després de cinc anys amb l’històric Tramvia Blau de Barcelona fora d’ús, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a desencallar la situació a finals d’any, en concret el tercer trimestre d’aquest 2023, quan tingui a disposició els projectes constructius que en aquests moments està elaborant l’empresa Meta Engineering, i poder donar així pas a la licitació del projecte d’obres i posteriorment a la seva execució. És només un principi, però almenys ja és més del que hi havia fins ara sobre la taula, malgrat que en aquesta qüestió s’han acumulat els retards de forma innecessària.

Ha estat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet qui ha donat aquest termini en la comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat davant una pregunta formulada pel regidor d’ERC Max Zañartu que ha demanat concrecions sobre la restitució d’aquest emblemàtic transport que enllaça les places Kennedy i Doctor Andreu, al districte de Sarrià-Sant Gervasi. Bonet ha indicat que els projectes constructius van quedar aturats quan la primera empresa adjudicatària “va fer fallida” i es van encarregar a l’empresa que havia quedat en segona posició en el concurs, la qual va demanar una pròrroga en la seva presentació perquè no era responsable dels endarreriments.

Un projecte "molt complex"

Bonet ha recordat que Meta Engineering treballa ara en un projecte “molt complex”, ja que inclou la “urbanització de l’avinguda, el nou traçat de les vies i la modernització del material mòbil i les cotxeres” i ha anunciat que la previsió és la de “tenir els projectes el tercer trimestre del 2023 i a continuació redactar la licitació dels projectes d’obres i posteriorment procedir a la seva execució”. Amb tot, Zañartu ha apuntat que l’Ajuntament sempre ha “anat tard”, ja que no va adjudicar la redacció dels projectes constructius fins al 2021, tres anys després de la suspensió del servei del Tramvia Blau. “Van anar tard i ara paguem les conseqüències”, ha assegurat.

El Tramvia Blau és l’únic supervivent de les antigues línies de tramvies de Barcelona, a més de ser el més longeu d'Europa en funcionament en el moment d’aturar-ne el servei l’any 2018. Cal recordar, que des que es va aturar el servei d’aquest tramvia, gairebé no s’ha avançat en la seva recuperació tot i que el seu veí més proper, el funicular del Tibidabo, ha estat modernitzat en l’actual Cuca de Llum. El setembre passat, el grup municipal de Junts ja va alertar de la situació, recordant que ja s’havia esgotat el temps que la mateixa administració municipal s’havia donat per presentar un projecte de renovació.