La futura línia de tren R-Aeroport, que formarà part dels serveis de Rodalies però que serà operada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), no podrà entrar en servei fins que no estigui del tot finalitzada la infraestructura ferroviària que permetrà connectar l’estació de Sants i la T1 en només 19 minuts, tot un avenç amb la situació actual, ja que el servei ferroviari finalitza a la T2. Per fer-ho fa anys que es treballa en un nou accés ferroviari fins a la T1, amb estació terme inclosa que, amb tot, continua sense tenir data de finalització, però ja s’ha avançat prou perquè aquest dilluns el ministeri de Transports hagi informat que ja s’ha executat un 80% de la infraestructura

L’obra, que depèn d’Adif, inclou una inversió global de més de 400 milions d’euros, i mentre que en la primera fase, ja conclosa, es va executar l’accés ferroviari sota les pistes d’aterratge de l’aeroport per mitjà de tuneladora, ara ja es treballa en la segona fase, amb un cost de 64,1 milions d’euros, per donar accés a les noves terminals ferroviàries subterrànies de la T1 i la T2 de l’aeroport, que serviran per donar servei a entre 7 i 9 milions de passatgers anuals, connectant les dues terminals -i a l’espera que en el futur hi hagi una terminal satèl·lit que també reclamaria connexió ferroviària- amb el centre de Barcelona.

Cal tenir present que els plans d’FGC per a l’explotació d’aquesta línia inclouen la construcció, ja en marxa a la fàbrica de Santa Perpètua de Mogoda d’Alstom, de deu combois per connectar les terminals de l’aeroport. Pel que fa al servei, es preveu una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de 19 minuts entre la T-1 i Sants i de poc més de 20 minuts fins a Passeig de Gràcia. En la seva totalitat, aquesta línia R-Aeroport comptarà amb 22,7 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions: Sant Andreu, Sagrera TAV (quan entri en servei), El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.

obres tren aeroport prat MITMA (1)
Foto: MITMA
obres tren aeroport prat MITMA (9)
Foto: MITMA

El nou traçat de l’àmbit aeroportuari, de via doble i ample ibèric, tindrà una longitud total de 5,2 quilòmetres, incloent-hi un tram soterrat de 4,3 km, del que uns 3,1 km (el tram principal) es van excavar amb tuneladora a la fase 1 del projecte. Aquest ramal s’inicia en la línia Barcelona-Vilanova i arriba fins a la futura estació de la T1, amb parada intermèdia a la T2, on també es treballa amb la connexió directa i subterrània amb la línia 9 del Metro, una connexió que a la llarga permetrà enderrocar la passarel·la elevada que uneix les actuals estacions de Metro i Rodalies amb la terminal T2.

En el marc de la fase dos dels treballs, el ministeri ha adjudicat dos contractes amb un pressupost global superior als 4,4 milions. Es tracta de la nova escomesa elèctrica principal i de suport, totes dues necessàries per a la posada en servei de la nova infraestructura. En els pròxims mesos, se seguirà treballant en els tres àmbits d'actuació: zona exterior, túnel i estacions subterrànies. En la zona exterior, s'avançarà en l'execució de pantalles acústiques, el drenatge longitudinal a l'exterior de la plataforma ferroviària i avançant en el muntatge del sistema d'electrificació i de via. També s'avançarà en la finalització de les canalitzacions de mitja tensió i instal·lacions ferroviàries de la plataforma en la zona de connexió de la rampa amb la infraestructura executada prèviament. A més, es faran soldadures de via en placa i el muntatge de diversos elements de catenària rígida. També es muntarà la senyalització dinàmica d'evacuació en el túnel, s'instal·laran els revestiments en ambdues estacions i es muntarà la il·luminació normal i d'emergència a l'andana.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!