Amb motiu de la celebració del seu 625è aniversari, l’Hospital de Sant Pau i la Santa Creu organitza un conjunt d’iniciatives de divulgació històrica i cultural per acostar el llegat de l'antic Hospital de la Santa Creu a la ciutadania i destacar la seva vinculació amb la ciutat de Barcelona. Per descobrir les arrels de la institució, s’han posat en marxa dos recorreguts urbans per Ciutat Vella i el Raval conduïts per guies experts i historiadors: Els hospitals que van ser llavor de la Santa Creu, que explora els espais i edificis vinculats als quatre centres sanitaris que es van unificar l’any 1401 per fundar l’Hospital de la Santa Creu, i El recinte històric de l’antic Hospital de la Santa Creu, que recorre el conjunt gòtic que va acollir l’activitat hospitalària durant més de cinc segles abans del trasllat al Recinte Modernista, incloent-hi l’accés a certs espais interiors de la Biblioteca de Catalunya.
Paral·lelament a aquests itineraris històrics, fins al 17 de desembre es pot visitar l’exposició Cuidar, Innovar. Avançar. 625 anys de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, instal·lada a la Biblioteca de Catalunya, l’espai que va acollir l’antic Hospital. La mostra ofereix imatges, documents i objectes que il·lustren l’evolució de la institució i seu paper com a motor de progrés de la medicina i de l’assistència sanitària a Catalunya. Per exemple, el Privilegi Reial de 1401, el primer llibre Entrades de Malalts conservat, del 1457, i les Concòrdies dels Apotecaris de Barcelona, del 1511, considerada la primera farmacopea de l’Estat espanyol i la segona del món.
Algunes fites científiques que s’hi destaquen són la primera aplicació de l’anestèsia a l’Estat espanyol, la creació del primer gabinet de raigs X, els primers trasplantaments de medul·la òssia i de cor, el primer assaig clínic d’Europa amb teràpies CAR-T o la identificació d’una nova forma genètica de la malaltia d’Alzheimer, entre altres. El programa d’activitats del 625è aniversari de l’Hospital de Sant Pau també inclou altres iniciatives de divulgació històrica i patrimonial, exposicions, jornades, visites i portes obertes, com també el Sant Pau Fòrum, un cicle de trobades amb experts nacionals i internacionals per abordar els grans reptes que transformaran la salut en les pròximes dècades.
Informació pràctica de les visites
- Horaris: divendres a la tarda i dissabtes al matí (durada aproximada d’una hora per ruta).
- Preu: 3 euros per persona.
- Reserves: aforament limitat; cal inscripció prèvia al lloc web oficial per a dates disponibles fins al 19 de desembre.