Un gran passeig verd entre la platja i la ronda Litoral que enllaci el complex esportiu de la Mar Bella amb la zona de banys del Parc del Fòrum. Aquest és el projecte que l’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous amb la intenció de deixar-lo licitat a l’abril de l’any vinent, just abans de les eleccions, i amb la previsió d’iniciar les obres a finals del 2023, ja en el proper mandat. Es tracta, doncs, d’una obra que quedarà pendent per al futur govern municipal, com d’altres que ara mateix estan en execució en una primera fase com la Via Laietana o el tramvia per la Diagonal, la continuïtat de les quals queda hipotecada als futurs governs.  

En tot cas, segons ha anunciat la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, el projecte de reurbanització parteix de tres eixos de treball, “un litoral més obert, més proper a la ciutadania i preparat per fer front a l’emergència climàtica”. A partir d’aquests principis, el consistori preveu un passeig d’una amplada mínima de dotze metres, la plantació de més de 800 arbres i la creació de 25.000 metres quadrats de zones verdes, que a més permetran connectar per la línia de mar la platja de Llevant -l’última de la ciutat, on s’habilita a l’estiu una zona per a gossos- i la zona de banys del Fòrum, un tram que ara queda tallat en sec per la plataforma del vell projecte de zoo marítim.

De fet, aquesta planificació permetrà allargar la zona de passeig abocada al mar i garantir la continuïtat fins a la desembocadura del Besòs, ja al terme municipal de Sant Adrià. De fet, Sanz ha definit el projecte com “un deute pendent” amb el districte de Sant Martí i integrat en els projectes de millora dels barris del Besòs. “L’obertura al mar va oblidar l’àmbit Besòs”, ha aclarit la tinenta d’alcaldia, perquè els dos grans moments de recuperació del litoral, els Jocs Olímpics i el Fòrum de les Cultures no van servir per “cosir el litoral amb el Besòs”.

 

Com serà el nou front marítim?

En tot cas, el futur front marítim és un projecte de gran abast que inclou reformular onze hectàrees, entre les quals s’inclou la supressió definitiva de l’aparcament gratuït en superfície. Una de les actuacions més visibles serà l’eliminació del mur que ara separa la zona de sorra amb el passeig, delimitant molt clarament dos nivells i que serà substituït per plataformes esglaonades amb rampes accessibles. La intenció és poder afavorir l’accés i trencar l’efecte barrera amb noves zones verdes i d’ombra. A més, en l’àmbit superior es diferenciarà clarament la zona de passeig per a vianants del carril bici, que es desplaçarà més cap a l’interior, i les zones esportives. 

A més, la nova reurbanització tindrà com a efecte “elevar la cota de la platja”, segons ha afirmat Xavier Matilla, arquitecte en cap de l’ajuntament, dins d’una estratègia dirigida a adaptar-se a possibles pujades del nivell del mar dins el context de canvi climàtic. També es treballarà a fer front a l’emergència climàtica amb l’ús d’espècies vegetals capaces d’adaptar-se als canvis, en una estratègia que Sanz ha qualificat de “resilient al que pugui passar d’aquí a 40 o 50 anys”, de la que ha destacat la generació de talussos naturals com a elements resistents a “una possible pujada del nivell del mar”.

Amb una inversió total de 44,3 milions d’euros, la intenció és combinar aquesta transformació amb un projecte de connexió de la rambla de Prim amb el mar. A més, l’ajuntament ja preveu començar a fer algunes actuacions de condicionament adequades al nou projecte, com executar dues pistes de vòlei-platja al costat del Camp Municipal de Futbol Poblenou i de cara a l’any vinent, ressituar les guinguetes al seu espai definitiu per alliberar el passeig.