Quan falta un any per a la celebració de la Copa Amèrica de Vela de 2024 a Barcelona, Port de Barcelona ha posat en marxa una vintena d’actuacions amb una inversió superior als 120 milions d’euros per tenir preparat el Port Vell per a la celebració d’un esdeveniment esportiu que ha servit de catalitzador per accelerar treballs de modernització i remodelació. Així ho han sostingut aquest dimarts el president del Port, Lluís Salvadó, i el director general del Port Vell, David Pino, en el marc d’una visita en vaixell a la zona d’obres, on s’ha pogut veure com avancen els treballs.

"Es tracta d'actuacions que deixaran un llegat", ha explicat Salvadó en declaracions recollides per l’agència Efe, que també ha remarcat la "singularitat" de la Copa Amèrica de l'any proper en relació amb altres edicions: "No es construeixen espais específics, sinó que tot s'insereix en les instal·lacions de l'autoritat portuària". Això ha requerit un "treball quirúrgic" que ha estat possible gràcies a la "generositat" de les concessionàries i que resultarà en una "obertura" del Port Vell cap a la ciutat comparable només a l'impuls constructiu dels Jocs Olímpics de 1992. "Tot va 'on time'", ha afegit Salvadó.

De moment hi ha una vintena d'actuacions previstes per abans que comenci la competició de vela, però formaran part només d’una primera fase de la citada obertura del Port Vell, ja que després tocarà que grans eixos de la capital catalana (principalment l'avinguda Paral·lel, la Rambla o la Via Laietana) tinguin "continuïtat" cap al mar, la qual cosa ha de permetre reduir la densitat turística del centre. Per la seva banda, Pino ha explicat la complexitat de tot el que està en marxa: el Port ha dut a terme 21 modificacions en concessions o autoritzacions administratives i ha tingut amb prou feines un any per deixar a la disposició dels equips l'espai per a les bases dels equips.

Els equips ja són a Barcelona

Quatre dels sis competidors -cadascun format per unes 150 persones- estan ja instal·lats a la capital catalana: l'Alinghi, al Moll d'Espanya al costat del Maremàgnum; el Luna Rossa Prada Pirelli, al Moll de Llevant; l'American Magic, a Marina de Barcelona'92; i l'Emirates Team New Zealand, al Moll de Barcelona, amb l'antiga terminal de Baleària com a seu administrativa. Així mateix, ultimen la seva arribada al port barceloní l'Ineos Britannia, que ja té la seva base finalitzada en el Moll d'Espanya, al costat de l'IMAX; i l'Orient Express francès, al Moll de Ponent. Tots dos estaran a Barcelona en els propers dies.