L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, portarà a votació en els pròxims tres mesos la connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal, en el tram comprès entre Verdaguer i Francesc Macià. Així ho ha anunciat en una entrevista a Betevé amb motiu de l’equador del mandat. El projecte, llargament debatut i pendent d’execució des de fa temps, es començarà a moure a través de la Comissió d’Urbanisme, on el govern municipal preveu portar l’expedient de reurbanització en el pròxim trimestre. Collboni ha apel·lat directament als comuns i Esquerra Republicana perquè donin suport a la iniciativa i ha assegurat que “seria el coherent”. Per tirar endavant l’obra, l’executiu del PSC també haurà de reunir els suports necessaris per aprovar una modificació de crèdit, ja que el consistori es troba ara mateix amb un pressupost prorrogat per al 2025.
L’avenç del projecte per completar la connexió del tramvia per la Diagonal arriba després d’un any d’estancament. Tot i que el govern municipal va presentar el projecte executiu per unir Verdaguer amb Francesc Macià fa gairebé dotze mesos, aquest ha quedat aparcat des d’aleshores. L’agost de 2024, la tinenta d’alcaldia Laia Bonet va anunciar la intenció de començar-ne les obres aquest estiu, però la manca d’acord amb l’oposició per aprovar els comptes del 2025 va frenar-ne l’impuls. Ara, el consistori vol recuperar el calendari previst i desbloquejar una actuació valorada en uns 200 milions d’euros, que es finançarà de manera compartida entre l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità. A banda de posar-hi vies, la intervenció servirà per transformar urbanísticament la Diagonal fins al passeig de Gràcia.
La transformació del tram central de la Diagonal no es limitarà a la instal·lació de les vies del tramvia. El projecte també preveu una reforma integral de l’espai públic entre Verdaguer i el passeig de Gràcia: s’eixamplaran les voreres, es plantaran parterres nous, s’habilitarà un carril bici i es reorganitzarà la circulació de vehicles. La configuració serà la mateixa que ja es va aplicar en el tram entre els carrers Aragó i Girona. En canvi, entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià, la intervenció serà més limitada. Com que aquest segment de l’avinguda ja es va reformar l’any 2015, l’actuació consistirà només a integrar el tramvia al tronc central i a incorporar-hi un carril bici segregat i bidireccional.
La connexió del tramvia per la Diagonal és un projecte llargament reivindicat i alhora objecte de debat polític des de fa anys. La proposta té com a finalitat unir les dues xarxes de tramvia existents a la ciutat —el TramBaix, que arriba des de l’oest, i el TramBesòs, que ho fa des del nord-est— a través d’un recorregut central per una de les principals artèries de Barcelona. Aquest eix vertebrador permetria configurar una línia tramviària contínua que travessaria tota la ciutat i milloraria la connexió entre barris, així com la relació amb la resta del sistema de transport públic.