L'alcaldessa de l'Ajuntament de Barcelona, Ada Colau, ha anunciat que retiraran els blocs de formigó de color grocs que han servit per delimitar espais en els darrers temps. Uns blocs polèmics des del punt de vista estètic i de la seguretat vial però Colau, tan sols hi veu un problema: que no són prou agraciats. "Els accidents no han estat causa d'un formigó, siguem curosos. Va ser de retruc amb el formigó pel que fa a l'accident del carrer Balmes, aquests blocs no generen morts. Ho traiem perquè és lletgíssim", en declaracions a Rac1.

terrassa calcada barcelona

Blocs que delimiten una terrassa a Barcelona

Cal recordar que el passat mes de desembre del 2020, un motorista de 28 anys va morir "per un sinistre", com va detallar el mateix Ajuntament. La seqüència dels fets va ser aquesta: primer es va produir un xoc entre una motocicleta i un turisme al carrer Balmes de Barcelona en la seva confluència amb la Gran Via de les Corts Catalanes, i després, el motorista va acabar topant contra un bloc d'aquests. En aquest cas, el bloc de color groc delimitava una petita terrassa, com la majoria que han servit per bars i restaurants, tot i que molts, estaven situats enfront de carrers amb més de tres carrils per a cotxes.

Malgrat tot, Colau assegura que gràcies al que va implementar s'han salvat "2.000 llocs de restauració en plena pandèmia i 3.000 llocs de feina". Unes dades que topen amb l'amenaça de la pèrdua del 50% d'aquest sector que assegurava el Gremi de la Restauració tenir xifrats, tenint també en compte les restriccions derivades de la pandèmia.

L'alcaldessa reitera que els blocs s'aniran retirant de forma progressiva: "Ja estem fent un concurs per un treball de model de transformació i les farem boniques amb un disseny barceloní, molt aviat veurem proves pilot".

La solució, fins ara, assegura que respon a un urbanisme tàctic que qualifica "d'èxit" i ha permès guanyar de "manera econòmica i ràpida espai destinat fins ara al cotxe". I posa d'exemple les superilles. Repassant xifres, algunes partides publicades, com la de l'àrea d'Urbanisme especifica que va destinar 150.000 euros en uns bancs de formigó, el maig del 2020, pel carrer Consell de Cent i que l'oposició va qüestionar per a la seguretat del trànsit. 

Problemes a l'Eixample

En la línia de fer front a la contaminació, Colau assegura sense especificar la font de la informació, que les escoles del barri de l'Eixample pateixen d'aquest mal amb unes conseqüències directes pels seus alumnes: "Tenim estudis que els nens i nenes tenen retard cognitiu per anar a les escoles de l'Eixample. Hem de treure contaminació ja". I reitera que s'han registrat "problemes de desenvolupament" en molts d'ells perquè "l'Eixample és una autopista".

Colau cita el seu propi exemple personal i explica que els seus fills van a una escola de l'Eixample. Per reduir els automòbils, ha posat de relleu el model de la xarxa de metro de la ciutat que "funciona molt bé". El periodista Jordi Basté, quan ha entrat en la comparativa amb el metro de Londres que té una xarxa més àmplia, l'alcaldessa ha admès que el de la seva ciutat pot millorar però "està molt bé". A més, constata que molts conductors de turismes no deixen el cotxe "per comoditat però no perquè no tinguin una alternativa".

Pel que fa a la pròpia gestió com a alcaldessa, no confirma ni descarta si es tornarà a presentar d'aquí a dos anys i se centra en la política actual. Un dels trets més destacats és que ha decidit reduir agenda protocolària per visitar més els barris: "Estic anant a una mitjana de dos o tres per setmana, he intensificat les visites a Nou Barris, Gràcia o Sant Andreu i no ho he fet públic". No obstant, a través del seu Instagram sí publica diàriament com agafa el transport públic per fer aquestes visites.

Ada Colau INSTAGRAM CAPTURA TUIT

Captura d'una història del perfil d'Ada Colau a Instagram aquest matí.

L'alcaldessa no vol centrar-se en altres espais on pugui ser cridada pel partit, en aquest cas d'Unidas-Podemos, tot i que ella és dels comuns: "No m'he plantejat agafar el relleu de Pablo Iglesias. Hi ha altres lideratges molt potents i ara comença una nova etapa amb Yolanda Díaz i és el tipus de lideratge que necessitem ara. Està fent molt bona feina".

Cordons sanitaris?

En clau catalana, Colau rebutja cap mena de cordó sanitari o línia vermella a ningú, a la vegada, que admet que els comuns no acceptaran ni donaran els vots favorables a un Govern on hi hagi Junts: "Si ERC es fa enrere i torna a buscar Junts, nosaltres ens retirem. Junts està en un nacionalisme excloent i de picabaralla constant". Però, posteriorment, ho matisa i afirma: "Tampoc dic de fer cordó sanitari amb Junts, compte amb les paraules. Però no formarem part d'un govern o votarem cap opció on hi siguin. Si hem de fer una línia vermella o un cordó sanitari és a la repetició electoral".

L'escenari d'anar a les urnes és el que més rebutja ara mateix: "No em vull ni plantejar que s'enviï a la ciutadania a eleccions, és una presa de pel i s'hauria d'obligar a tothom a dimitir. La gent ja ha votat i els partits s'han de posar d'acord, i punt". Una solució que planteja? "Demanaria a Esquerra que truqués al PSC i que el senyor Illa faci un esforç, algun gest perquè el PSC ha de format part d'una nova etapa a Catalunya".

Fotografia de portada: imatge d'arxiu de l'alcaldessa Colau al consistori barceloní.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat