Les obres per ampliar l'espai per a vianants del carrer Pelai de Barcelona, que passarà de cinc a nou metres traient dos carrils de circulació, han començat aquest diumenge. La primera fase, que acabarà a l'abril, consisteix en una ampliació tàctica pintant dos carrils de circulació del costat mar amb panots i pictogrames perquè l'espai passi a utilitzar-se com una ampliació de la vorera, el que sumarà 1.500 m2 nous per als desplaçaments a peu.

Als carrils de circulació de vehicles la velocitat màxima passarà dels 50 km/h actuals als 30 km/h. Aquesta primera fase costarà 37.589 euros. Una segona fase d'obres per millorar la connexió entre Balmes i Jovellanos es farà de setembre a finals d'any i costarà 90.000 euros.

Els dos carrils que passaran a formar part de la vorera farà servir formes identificables i assimilades per la ciutadania com és el panot, que la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha recordat que és present des del 1906 als carrers de Barcelona. També s'incorporarà una senyalització amb el nom del carrer i pictogrames de vianant a diferents punts de la via.

urbanismo tactico calle pelai foto ajbcn (1)

Projecció de com serà el futur carrer Pelai / ACN

4 metres més de vorera

En el tram del carrer Pelai situat entre la plaça de la Universitat i el carrer Balmes es passarà de l’actual secció, que inclou un carril bus, dos carrils de circulació i un cordó de serveis, a una nova configuració amb un carril bus i un carril de circulació, situat al costat de la nova vorera ampliada. Aquí la vorera passarà dels 5,50 metres als 9,35, i estarà delimitada per pilones.

Pel que respecta al tram situat entre el carrer Balmes i la plaça de Catalunya, es passarà de l’anterior secció que hi havia abans de les obres d’ampliació d’andanes de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat, configurada per un carril bus, quatre carrils de circulació i un cordó de serveis, a una nova proposta amb un carril bus, dos carrils de circulació i un de serveis, a tocar de la mateixa vorera ampliada que al tram anterior. En aquest tram actualment la vorera és de 5 metres i s’arribarà als 8,85. Als carrils de circulació s'hi pintarà senyalització de velocitat màxima 30 km/h i de carril recomanat per a bicicletes.

urbanismo tactico calle pelai foto ajbcn (3)

Projecció de com serà el futur carrer Pelai / ACN

 

​Els terminis de les modificacions

La primera fase acabarà a mitjans d'abril, segons ha explicat Sanz. A partir del mes de setembre i fins a finals d'any s’abordarà una segona fase per facilitar que els vianants puguin travessar el carrer Balmes per la vorera muntanya del carrer Pelai, passant de la banda Llobregat de Balmes fins a la vorera Besòs de Pelai, per un nou pas de vianants. Aquesta fase pot patir alteracions en el calendari, ha advertit Sanz, per no perjudicar l'activitat comercial.

Sanz ha dit que fan una actuació tàctica i no definitiva per accelerar l'actuació. "No ens volem esperar, ja que fer una transformació definitiva requereix projecte, treball, i no ens esperarem, comencem ara", ha exposat. Ha dit que durant aquesta legislatura no podran afrontar l'actuació definitiva, que no té calendari previst.

 

Foto principal: Projecció de com quedarà el carrer Pelai de Barcelona després de les actuacions / ACN