La Guàrdia Urbana de Barcelona ha iniciat aquest dilluns un dispositiu especial de control que té com a objectiu reduir la sinistralitat de motos i ciclomotors i el nombre de víctimes de sinistres, així com garantir el compliment de la normativa de circulació d’aquests tipus de vehicles. Aquest dispositiu, que s’allargarà durant tota la setmana, suposarà un increment de la vigilància en especial pel que fa a conductes temeràries i generadores d’actuacions de risc, i posaran una atenció especial en els aspectes següents:

  • Ús correcte del casc, tant per part de la persona conductora com de l’acompanyant.
  • Distraccions, com l’ús del mòbil.
  • Voreres d’entorns escolars o hospitals.
  • Circulació pels carrils bus, taxi i bici.
  • Girs indeguts.
  • Maniobres brusques.
  • Fet de no respectar els senyals de trànsit.
  • Avançaments inadequats.
  • Circulació entre vehicles.
  • Infraccions relacionades amb la documentació dels vehicles i de les persones conductores.

Sancions de fins a 500 euros

Cal tenir present que els usuaris de motocicletes i ciclomotors són el col·lectiu amb més risc de patir un sinistre de trànsit a la xarxa viària de la ciutat, amb una taxa fins a quatre vegades superior respecte de les persones que es desplacen amb cotxe. Les conductes temeràries com les esmentades anteriorment poden suposar sancions econòmiques de fins a 500 euros. La Guàrdia Urbana de Barcelona treballa per aconseguir l’objectiu de reduir en un 50% les lesions greus i les morts, tal com indica l’Estratègia de seguretat viària 2030, amb una visió en l’horitzó de zero víctimes mortals l’any 2050.

Cal tenir en compte que Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors als carrers. Com a vehicle urbà de gran flexibilitat d’ús en els trajectes curts i de distància mitjana, habituals a Barcelona, la moto representa el 16,5% dels vehicles que circulen amb emissió de fums a la ciutat. La moto, definida com un mitjà de transport de poc volum i alt ús, presenta avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat. La flexibilitat d’ús, el baix consum i el poc espai que ocupa a la via pública, tant quan circula com quan estaciona, són algunes de les comoditats que presenta. Per contra, l’índex d’accidentalitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que ha esdevingut un dels reptes municipals en matèria de seguretat viària.

A més, la seva dependència de combustibles fòssils contaminants i l’elevat soroll que generen en circular són altres inconvenients per resoldre. La incorporació de la tecnologia elèctrica al sector de la motocicleta, malgrat que penetra al mercat a menys velocitat que en el cas de l’automòbil, contribueix a minimitzar-ne el consum energètic i les emissions que se’n deriven, així com a reduir la contaminació acústica.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!