Després de la mort, el passat 28 de juny, d’una treballadora dels serveis municipals de neteja en finalitzar una jornada de treball en plena onada de calor, l'Ajuntament de Barcelona ha apuntat que té constància de vint incidències de salut en treballadors municipals per altes temperatures aquest any, tot i que cap d’aquests casos ha estat “greu”, segons paraules del tinent d'alcaldia de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle, en el marc de la comissió de Presidència, que ha tingut lloc aquest dimecres al matí. A més, ha informat que des de l’Ajuntament continuen a l’espera de l’autòpsia de la treballadora morta.
Pel que fa a aquests vint casos detectats, dotze han tingut lloc en el servei de neteja, cinc en Parcs i Jardins i tres més en altres serveis. Batlle ha assegurat que es tracta de casos amb símptomes vinculats a la calor, com ara mal de cap, mareig, malestar o vòmits i ha considerat que es tracta d’un nombre “reduït”, fet que ha atribuït al fet que “les mesures implementades són adequades”, per bé que també ha acceptat que “sempre hi ha marge de millora” i cal tenir “marge d'adaptació”. De fet, el mateix consistori ja va anunciar, poc després de la mort d’una escombriaire, una revisió dels protocols per a altes temperatures de les empreses concessionàries del servei de neteja.
Segons recull l’ACN, en la mateixa comissió i en el torn de rèplica, la regidora de Junts per Barcelona Neus Munté ha dit que cal anar “una mica més enllà” en la protecció dels treballadors municipals davant les altes temperatures i ha lamentat que no hi hagi “cap mesura estructural” i ha defensat introduir clàusules climàtiques als plecs. El regidor de Barcelona en Comú Marc Serra ha donat suport a aquesta mesura i ha dit que no es pot “externalitzar les responsabilitats” en el cas dels serveis externalitzats, com ara la neteja, i ha remarcat que l'existència dels protocols no vol dir que es compleixin.
Al seu torn, el regidor d'ERC Jordi Coronas ha assegurat que les mesures són “millorables” i que en el cas dels serveis externalitzats com la neteja cal regular-les en els plecs. El regidor del PP Juan Milián ha advertit de la “clara desigualtat en el grau de protecció” entre els treballadors municipals i que no hi ha una "mètrica" per avaluar si es compleixen les mesures contra la calor. Finalment, el regidor de Vox Gonzalo de Oro-Pulido ha acusat els grups de “convertir els problemes en oportunitats polítiques per aconseguir rèdit electoral”.