L’Ajuntament de Barcelona ha creat la denominació de Zones tensionades acústicament en horari nocturn com a part d’un pla per reduir el soroll nocturn, un veritable maldecap per als veïns que genera nombroses queixes i que, amb tota probabilitat, s’incrementarà les properes setmanes, amb l’arribada del bon temps i el retorn del turisme massiu al centre de la ciutat. Per tot plegat s’ha presentat el Pla de Mesures contra la Contaminació Acústica 2022-2030, que recull un seguit d’actuacions per reduir l’impacte del soroll. De moment s’incidirà en onze punts concrets de la ciutat on el soroll nocturn és especialment problemàtic.

Segons ha informat el consistori, el soroll és el segon factor ambiental que més impacta en la salut de la població, just per darrere de la contaminació de l'aire, i per això s’ha creat una nova eina per delimitar les zones més tensionades acústicament en horari nocturn que podran determinar els districtes. Ara la intenció és començar a estudiar la situació en més d’una desena d’espais per tal de trobar plans de reducció de contaminació acústica adaptades a cada cas. Primer de tot, el Plenari de maig haurà de validar aquest nou instrument per analitzar si aquestes zones superen en 3 decibels els límits permesos de soroll i impulsar mesures de reducció de la contaminació acústica adaptades a cada espai.

Així mateix, les Zones Tensionades Acústicament en Horari Nocturn també han de permetre fomentar els ajuts a la rehabilitació entre el veïnat. Els veïns i veïnes d'aquestes zones podran acollir-se als ajuts per a la rehabilitació de l'Ajuntament com ja fan els veïns de les Zones Acústiques de Règim Especial (ZARE), obtenint ajuts a la inversió atenent les seves circumstàncies concretes. Els ajuts per la rehabilitació actualment tenen una dotació d’11 milions d’euros.

Zones tensionades acústicament en horari nocturn Barcelona

30 morts anuals

També dins del pla contra la contaminació acústica es contempla que a Barcelona, segons les estimacions fetes per l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), més de 210.000 persones pateixen una molèstia intensa (afectació emocional, psicològica i social severa) i més de 60.000 persones pateixen un trastorn greu de la son a causa de l'exposició continuada al soroll de trànsit. En els casos més greus, el soroll pot incidir també en l'aparició i agreujament de malalties cardiovasculars i metabòliques. En aquest sentit, l'ASPB calcula que el soroll de trànsit és el responsable d'uns 300 casos nous de cardiopatia isquèmica del cor i del 3% de les morts per aquesta causa cada any, la qual cosa es tradueix en 30 morts anuals a Barcelona.

Més enllà d’aquestes xifres, les dades de l’Enquesta de Salut de Barcelona 2021 feta per l’ASPB apunten igualment que el 55% de la ciutadania de Barcelona considera que el seu barri té molt soroll i el 18% declara tenir una molèstia intensa durant la nit deguda al soroll de l’oci en l’interior del seu domicili. Addicionalment, el 15% de les persones adultes de la ciutat asseguren que es desperten més d’una nit a la setmana per culpa del soroll. Les prevalences varien de forma notable segons el districte, sent Ciutat Vella, Sants-Montjuïc i l’Eixample els tres districtes que presenten pitjors indicadors en l’estudi.

Principals fonts de soroll de la ciutat

El trànsit és la font de soroll que impacta la pràctica totalitat de la superfície de la ciutat i la font més rellevant de dia i de nit. Més de la meitat de la població s’exposa a un soroll de trànsit igual o superior al que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera perjudicial per a la salut tant durant tot el dia (53 dB) com a la nit (45 dB). L’impacte dels grans eixos ferroviaris de la ciutat s’ha reduït: gairebé la pràctica totalitat de les vies ferroviàries en zones residencials estan cobertes. L’ús industrial és cada cop més de baixa intensitat i, per tant, el seu impacte es redueix (a Sant Martí gairebé ha desaparegut i ha baixat a la resta, fins i tot a la Zona Franca). La contribució als nivells globals dels carrers de vianants se centra en horari diürn i de tarda i té rellevància sobretot en zones sense trànsit (per exemple Ciutat Vella).

A la nit, el trànsit continua essent la font de soroll amb més impacte però en algunes zones de la ciutat apareix una altra font de soroll vinculada a l’ús intensiu de l’espai públic. Segons la percepció ciutadana aquesta és una de les fonts que més molèsties generen. En espais de pública concurrència, la qualitat acústica de nit pot ser pitjor que la de dia. Les mesures s’aplicaran per tres vies: la font de soroll (prevenció), el camí de propagació (mitigació) i el receptor del soroll (protecció).