Davant el descens de les temperatures d’aquests dies, l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició de la ciutadania un total de 134 refugis climàtics per fer front al fred. Es tracta de diferents equipaments municipals i espais públics que proveiran confort tèrmic als usuaris. Aquests equipaments tenen altres usos però també podran ser utilitzats, especialment per persones vulnerables, com a espais on refugiar-se davant del descens de les temperatures. Es tracta d’una iniciativa que complementa la implementació en els darrers tres anys de la xarxa de refugis climàtics durant els mesos d’estiu i té com a objectiu futur que tota la ciutadania disposi d’un espai d’aquestes característiques a menys de 5 minuts a peu.

Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona, la ciutadania podrà fer ús d’aquesta xarxa d’espais per protegir-se de les temperatures extremes, tant de calor com de fred, durant tot l’any. També es preveu millorar el confort i la qualitat dels serveis oferts per aquests espais, així com les accions de difusió i comunicació per tal de donar a conèixer aquesta xarxa a la ciutadania. Aquesta temporada d’hivern 2023 la Xarxa d’Espais de Refugi Climàtic s’iniciarà amb 134 equipaments, dels quals 64 són equipaments de proximitat, 39 biblioteques, 20 complexos esportius, 8 museus, 2 equipaments ambientals, a més del Centre d'Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB). La localització i horaris d’aquests refugis es pot consultar en aquest espai web.

Característiques dels espais de refugi climàtic:

Poden ser interiors o exteriors:

  • Els espais interiors estan activats durant tot l’any perquè puguin ser utilitzats tant per fer front a la calor com al fred.
  • Els espais exteriors s’activen només durant la fase preventiva per onada de calor, que va del 15 de juny al 15 de setembre.
  • Són espais que proporcionen confort tèrmic a la població, mentre mantenen altres usos o funcionalitats.
  • Als espais interiors es recomana mantenir una temperatura de consigna de 27 °C durant l’estiu i de 19 °C durant l’hivern.
  • Estan especialment dirigits a persones vulnerables a la calor i al fred (nadons, majors de 75 anys, malalts crònics i persones amb menys recursos, etcètera).
  • No és per a persones que requereixen atenció mèdica, que s’han de dirigir al centre de salut pertinent.
  • Han de tenir una bona accessibilitat, proporcionar àrees de descans confortables (cadires o bancs), aigua gratuïta i ser segurs.
  • Els parcs urbans que formen part d’aquesta xarxa a l’època de calor tenen una presència elevada de verd urbà, són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i disposen de fonts d’aigua i seients.
  • Els equipaments que formen part de la xarxa estan identificats amb un vinil identificatiu a l’entrada.