Barcelona tindrà les botigues obertes els diumenges i festius. La mesura, que ara depèn dels darrers tràmits administratius, s'ha fet amb el consens de tots els actors socials, polítics i econòmics de la ciutat. En una roda de premsa conjunta, el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni; la regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Intern i Hisenda, Montserrat Ballarín; el president de la Fundació Barcelona Comerç, Salvador Vendrell, i el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, han presentat la nova proposta.

Més enllà de la pandèmia i les seves conseqüències negatives, hi havia pressa per qüestions jurídiques. El proper 3 d'agost de 2021 es compliran quatre anys des de que va entrar en vigor la nova Llei de Comerç de Catalunya i toca renovar un nou acord: adoptar-ne un altre o permetre la liberalització total de zona i calendaris que s'aplicaria automàticament tal com marca la llei espanyola.

Per això, Collboni no ha negat l'evidència: "Tenim una certa pressa en aprovar al plenari aquest sistema que proposem a la Generalitat i que aquesta ho faci possible". Aquest seria el darrer tràmit abans de passar pel proper plenari de l'Ajuntament de Barcelona previst el 23 de juny. La mesura entraria en vigor el 2022 i inclou els mesos de maig i setembre.

Acord entre el comerç del centre i el de barris

La proposta s'ha emmarcat a través de la Fundació Barcelona Comerç i Barcelona Oberta, dues entitats confrontades històricament per la representació de l'eix comercial del centre enfront el de barris, però que ara s'han posat d'acord malgrat les discrepàncies. Ballarín ha posat sobre la taula els punts comuns que han trobat entre elles: "La irrupció de l'ecommerce. Hi havia competència entre eixos de barri i centrals i això ha canviat absolutament amb la potenciació de l'ecommerce. Els de barri saben que la seva competència no és el centre de la ciutat. Dins d'aquest panorama, la pandèmia també ho ha facilitat. És un bon acord en termes de reactivació de l'activitat econòmica i ens permetrà continuar avançant".

Des de l'Ajuntament parlen de "recosir la ferida entre el president de la Fundació Barcelona Comerç, Salvador Vendrell, i el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené". Els acords anteriors han demostrat que no han funcionat i aquest sembla que sí pot anar en la bona direcció. Cal recordar que prèviament, l'any 2014, es va aprovar obrir de juliol a setembre de 10-18h per atraure els creueristes i "va ser un fracàs"; posteriorment, el 2016, es va consensuar obrir cinc diumenges de maig a octubre i "no va quedar clar el calendari, ningú el coneixia". Ara, es volen facilitar les coses sense negar que el pol d'atracció amb què se centren són els turistes.

Els presidents de les dues entitats que representen el comerç barceloní no han negat les discrepàncies mantingudes però també es mostren satisfets. El més rellevant és que generaran llocs de treball estables, amb cinc mesos de feina consecutius, l'horari marcat és d'un sol torn de treball i ajudarà la manera de contractar, s'entén en clau de ciutat global ja que agrupa els 45 eixos municipals i els turistes podran comprar i deixaran de percebre una "mancança horària". Per tot plegat, Collboni ha definit l'acord "d'històric en termes d'oferta de ciutat".

Ara, caldrà veure si tot plegat es tradueix en revertir la greu crisi que pateix el sector. L'activitat comercial continua a 13 punts per sota de la de fa poc més d'un any, abans de l'esclat de la Covid-19. En algunes zones, com el districte de Ciutat Vella, s'ha perdut un 40% del comerç i continuen havent-hi negocis amb un alt risc de tancar, treballadors en situació d'ERTO i altres que han acabat a l'atur. Els càlculs estimats preveuen augmentar en 3.200 llocs nous de treball i que es pugui fer de la manera més ràpida possible.

Fotografia de portada: els principals actors que han promogut aquest acord a Barcelona