Barcelona té a tocar convertir-se en la primera capital europea del comerç de proximitat l’any 2026, un cop la capital de Catalunya ha quedat finalista en la categoria Visionary, per a ciutats més de 250.000 habitants, on haurà de competir amb les altres dues ciutats seleccionades, Utrecht i Saragossa. La candidatura a Capital Europea del Comerç de Proximitat per al 2026, ha estat abanderada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona i les entitats i organitzacions del sector del comerç local de la ciutat. La Unió Europea ha de rebre ara en aquestes setmanes una proposta de programa d’activitats per a la capitalitat, i decidirà la ciutat guanyadora en una cerimònia a Brussel·les el pròxim dia 28 de gener, amb l’objectiu de poder començar amb les accions de capitalitat des de la ciutat escollida el febrer de 2026.

La comissionada de Promoció Econòmica, Comerç, Mercats i Restauració, Nàdia Quevedo, ha destacat la unitat en la candidatura que presenta Barcelona “treballada conjuntament amb totes les entitats i administracions de la ciutat”. Quevedo ha explicat que l’Ajuntament rep amb satisfacció i orgull la nominació com a ciutat finalista i que aquesta selecció de la ciutat reforça el treball que ja es fa amb el comerç, les entitats i administracions: “Es prepara ja un programa d’activitats que reculli les que es fan habitualment i algunes que es preparen conjuntament específicament vinculades a la capitalitat europea” amb l’objectiu, ha reblat la comissionada, de “posar de manifest el model comercial de Barcelona que és un model d’excel·lència”.

La iniciativa de la capitalitat europea del comerç de proximitat és una iniciativa impulsada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europa, aprovada pel Parlament Europeu el 2023, i oberta des del mes de juliol d’enguany a la participació de totes les ciutats de la Unió Europea. Barcelona va confirmar la seva candidatura al mes d’octubre, en un acte unitari presidit per l’alcalde Jaume Collboni i la tinenta d’alcaldia Raquel Gil juntament amb representants de tot el sector del comerç. Per optar a ser la primera seu europea del comerç de proximitat, Barcelona ha aportat una candidatura on presenta els seus principals punts forts i bones pràctiques en quatre criteris d’avaluació:

  • Sostenibilitat del comerç
  • Suport a l’emprenedoria i vinculació amb la comunitat
  • Digitalització
  • Atractiu de la ciutat i vitalitat

La ciutat escollida finalment haurà de demostrar la seva fortalesa en aquests quatre àmbits i la capacitat d’esdevenir mirall de bones pràctiques en el comerç local per a les ciutats europees. En aquest sentit, Barcelona destaca com un dels principals punts forts la seva estratègia integral per enfortir un model propi de comerç de proximitat sostenible, innovador i resilient, reconeixent-lo com un motor essencial del desenvolupament econòmic, social i urbà de la ciutat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!