Barcelona ha demostrat que és possible fer servir el biometà (gas sostenible) com a combustible per als autobusos urbans. Ho ha aconseguit després de cinc anys de recerca en el marc del projecte europeu LIFE NIMBUS. Concretament, ha provat la viabilitat de produir biometà a partir de llots de depuradora i tecnologies power-to-gas, és a dir, tecnologies que aprofiten els excedents d'energies renovables, transformant-les en hidrogen i posteriorment en biometà.

El projecte, realitzat a l'Estació Depuradora d'Aigües Residuals del Baix Llobregat, ha involucrat la fundació privada Cetaqua, Aigües de Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

NIMBUS, l'autobús pilot de TMB, ha arribat a recórrer més de 14.000 km/any amb biometà. Consegüentment, ha reduït la petjada de carboni en més d'un 80%. Aquesta iniciativa s'ha tirat endavant seguint el 'Full de ruta del Biogàs', aprovat l'any 2022 pel Consell de Ministres espanyol, que identifica els reptes i oportunitats del desenvolupament d'aquest gas d'origen renovable i planteja quadruplicar la seva producció nacional fins a 2030.

Les conclusions finals s'han exposat en l'esdeveniment final del projecte, celebrat a Barcelona, en el qual s'ha presentat LIFE NIMBUS com una solució circular eficaç per avançar en la descarbonització de la flota urbana. Alessandro Solimeno, coordinador del projecte i investigador a Cetaqua-Centro Tecnológico del Agua, ha destacat que LIFE NIMBUS “demostra que és possible produir biometà de qualitat de manera sostenible, aprofitant residus de depuradores com els fangs digerits”.

Un gran pas endavant per a la producció de biogàs en depuradores

LIFE NIMBUS suposa un punt de partida per explorar la producció de biometà en depuradores a major escala. En aquest sentit, Joana Tobella, directora d'innovació d'Aigües de Barcelona, ha afirmat que "necessitem grans projectes d'innovació com el LIFE NIMBUS per a enfortir la confiança dels nostres grups de relacions i que aquests ens acompanyin en la implementació a gran escala de models i processos que contribueixin a la sostenibilitat de la nostra activitat".

A més, Albert Guisasola, catedràtic en el Departament Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la UAB, organització encarregada de la producció d'hidrogen mitjançant sistemes biològics, molt més sostenibles que els convencionals, considera que la tecnologia LIFE NIMBUS pot “replicar-se i ampliar-se fàcilment en altres EDARs, multiplicant així la producció de biometà de manera sostenible a través de la valorització de residus”.

Cap a un model de transport net: LIFE NIMBUS marca el camí

A Europa, el sector del transport consumeix al voltant del 30% del total d'energia. No obstant això, menys del 10% dels combustibles utilitzats per al transport són renovables. Davant aquesta situació, la Unió Europea s'ha marcat l'objectiu de superar el 30% de cara a 2030.

Finalment, Mario Canet, responsable d'Innovació i Projectes de Bus a TMB, “LIFE NIMBUS ha aportat coneixements valuosos sobre com descarbonitzar la flota d'autobusos de Barcelona”. I conclou que l'impacte del projecte va més enllà: “la tecnologia que s'ha desenvolupat pot tenir un gran impacte no sols per al transport urbà, sinó per al de mercaderies”.