Escurçar els terminis previstos per a la reforma de la Rambla era un propòsit compartit per gairebé totes les forces polítiques amb representació al ple municipal, conscients que la programació inicial, en cinc fases de mar a muntanya de divuit mesos cadascuna, comportava tenir el principal passeig de Barcelona en obres fins al final de la dècada, amb una programació que s’allargava 90 mesos, és a dir si les obres van començar l’octubre del 2022, no s’acabarien ben bé fins al 2029 o 2030. Ara, l’Ajuntament de Barcelona ha replantejat el projecte per tenir-lo enllestit a principis del 2027, és a dir, a finals d’aquest mandat i a les portes de les eleccions municipals que tindran lloc aquell any.

Tot i que en campanya electoral s’havia parlat d’encavalcar trams per escurçar la durada de les obres, finalment l’Ajuntament ha optat per modificar l’execució del projecte —no el projecte en si, que es manté tal com estava previst— amb l’objectiu de passar d’una previsió de 72 mesos pels trams que queden, a només 32. La intenció és començar les obres tan bon punt acabi el primer tram, entre els portals de la Pau i de Santa Madrona, que no serà modificat i s’enllestirà la primavera del 2024. La gran diferència, però, serà que ja no es treballarà en trams de muntanya a mar, sinó en segments verticals de tot el passeig.

 

Així, segons el projecte que s’ha donat a conèixer aquest dilluns de la mà del director general de BIMSA, Ricard Font, entre el portal de Santa Madrona i la plaça Catalunya es treballarà en tres segments o àmbits, el primer, serà el costat Besòs, on es treballarà en tot l’àmbit de voreres i vial durant un període de deu mesos. Tot seguit, les operacions es traslladaran a l’altre costat del passeig, el que correspon al Llobregat, on durant deu mesos més es faran les obres pertinents, també en vorera i vial. Finalment, es treballarà en el passeig central, amb una afectació prevista de dotze mesos, al final dels quals l’obra quedaria totalment acabada.

Trànsit només de pujada

Tota aquesta operativa suposarà l’eliminació del carril de circulació en sentit muntanya-mar, que no es recuperarà fins a l’inici dels treballs al passeig central. És a dir, quan comencin les obres, el primer que es farà serà eliminar el carril de baixada i passar al costat Llobregat el trànsit de pujada. Font ha recordat que pel que fa a la mobilitat cal tenir en compte que la Via Laietana conserva els carrils de baixada, i per això s’ha prioritzat la pujada a la Rambla. Un cop acabada l’actuació a l’àmbit Besòs, es recuperarà el trànsit en aquesta part i es passarà a treballar en l’àmbit Llobregat.

grafic reforma ramblas ajbcn
Així serà la reforma de la Rambla segons el nou pla aprovat per l'Ajuntament / AjBCN

Pel que fa al projecte final, tant Font com l’arquitecte en cap, Maria Buigas, han assenyalat que serà el mateix del previst, amb els mateixos costos a excepció de l’increment dels materials d’obres, que serà al voltant d’un 10 per cent. Això vol dir que finalment la inversió total serà de 55,6 milions d’euros. A més, no es preveu que hi hagi troballes arqueològiques d’importància, ja que, com també va passar a la Via Laietana, les obres del Metro, que per la Rambla passa a molt poca profunditat, ja van eliminar totes les restes que poguessin haver-hi, en una diferència notable amb el tram tocant a mar, on no passa el metro i sí que han aflorat molts vestigis del passat.

Més pressió per als ocellaires

Un cop comencin les obres al passeig central, que podria ser, com a molt aviat, a finals de l’any 2025, tots els elements que ara hi ha hauran de ser moguts per poder fer les obres. Quioscos i floristeries s’hauran de traslladar de manera provisional mentre durin els treballs, però els que no tindran cap opció de retornar seran les parades dels antics ocellaires, ja que no hi ha prevista cap mesura que permeti conservar-los i desapareixeran tal com estava previst, o bé abans perquè s’executi el desnonament previst o bé el dia que la maquinària retiri les parades.

 

En la presentació de la reforma, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha assenyalat que “si batega la Rambla, batega Barcelona”, ja que es tracta del seu passegi central. Per això ha fet una crida perquè els barcelonins “tornin a somriure a la Rambla, perquè això voldrà dir que la ciutat torna a somriure”. Per la seva banda, Fermin Villar, president d’Amics de la Rambla, ha assenyalat que la reforma s'arrossega des del 2016 i ha admès que tot i que les obres “són incòmodes”, estan agraïts que estiguin en marxa. “El calendari és llarg, però és realista”, ha afegit, per indicar que “la generació postolímpica no trepitja la Rambla, i hem de fer que vinguin”.